کد خبر : 32241

آخرین گمانه زنی ها درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها

پتروتحلیل-خوشبختانه آنطور که تا الان به گوش ما رسیده، دولتمردان قصد دارند که نرخ خوراک را به ۸ سنت کاهش دهند.

مهران باباپوران، مدیرعامل کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری (صبا جهاد) با بیان این مطلب به رادیو سهام گفت: دولتمردان باید در خصوص نرخ خوراک جسارتی به خرج دهند و نرخ واقعی را اعلام کنند؛ با توجه به شرایط فعلی به باور بنده نرخ ۸ سنتی، قیمت مناسبی است. اگر این اتفاق رخ دهد، ریزش‌های بازار به صورت قابل توجهی کاهش یافته و رونق به بازار بازخواهد گشت. انجام این مسئله حیاتی محسوب می‌شود، چراکه وقتی قیمت هر بشکه نفت، ۱۱۰ دلار بود، نرخ خوراک را ۱۳ سنت قرار دادیم، درحال حاضر که نفت با این افت قیمت مواجه شده است، باید نرخ خوراک هم کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت نفت چه صنایعی منتفع می شوند، افزود: زمزمه‌های رسیدن نفت به کف ۲۰ دلار وجود دارد و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از صنایع شده است، همین مسئله سبب شده که خیلی از پالایشی‌ها لطمه ببینند، درحال حاضر هم بسیاری از این شرکت‌ها هم منفی‌های خود را پیش‌خور کرده‌اند. بنابراین اگر قیمت نفت در سال آینده تکان بخورد، سهام پالایشی‌ها ارزنده‌تر خواهند بود. از آن طرف صنایعی که مستقیم به قیمت نفت در ارتباط باشند، با نوسانات قیمتی آن، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، اما با این وجود بسیاری از صنایع همانند حمل‌ونقلی‌ها و بانکی‌ها در دوره پساتحریم وضعیت خوبی را تجربه خواهند کرد.

وی همچنین در خصوص تاثیر دلار ۲۹۹۷تومانی در بودجه سال آینده، تاکید کرد: این قیمت به واقعیت نزدیک نیست؛ دلار همانند کالا است و هر ساله باید به ازای نرخ تورم، قیمت دلار نیز افزایش یا کاهش یابد. هنگامی که ما نرخ دلار را ثابت نگه می‌داریم و یا خیلی جزئی قیمت آن را افزایش می‌دهیم، اینگونه معنی می‌شود که در واقع داریم به تولید کننده‌های خارجی سوبسید پرداخت می‌کنیم. بنابراین به باور بنده، نرخ ۲۹۹۷ تومان، پایین است؛ دولت برای اینکه بتواند کسری بودجه و ریزش قیمت نفت را جبران کند، باید این رقم را منصفانه‌تر مشاهده کنند و آن را به واقعیت بیشتر نزدیک کنند. هنگامی که ما دلار را در بازار آزاد با نرخ ۳۷۰۰ تومان خریداری می‌کنیم، باید سازکاری اتخاذ شود که میانگین نرخ مبادله‌ای با نرخ آزاد انتخاب شده و سرانجام دلار، تک نرخی شود.

دیروز منتظر اعلام قیمت خوراک پتروشیمی ها بودیم!

در همین راستا احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز اعلام کرده است: این انجمن دیروز منتظر اعلام نرخ نهایی خوراک واحد های پتروشیمی بود. امیدواریم قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی که برای دراز مدت تعیین شده امروز از سوی وزارت نفت اعلام شود.. همچنین طبق مذاکرات و هماهنگی های انجام شده با دولتمردان و مقامات مسئول در وزارت نفت، نرخ خوراک مجموعه های پتروشیمی کمتر از ۱۰ سنت تعیین شده است.

در همین ارتباط،

ارسال نظر