کد خبر : 32180

چالش قیمت وکیوم باتوم

چالش قیمت وکیوم باتوم

پتروتحلیل- نگاهی به حجم معاملات وکیوم باتوم در ماههای اخیر نشان از کاهش مصرف این کالا دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، بررسی ها نشان می دهد که در دی ماه ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن وکیوم باتوم به صورت نقدی معامله شده است. در کل معاملات وکیوم باتوم در ماه دی ۱۰۲ هزار و ۴۰۵ تن بوده است که از این مقدار ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن آن به صورت نقدی و مابقی به صورت تهاتری معامله شده است.

نگاهی به معاملات ماههای پیشن هم نشان می دهد که حجم معاملات روندی نزولی داشته، به گفته کارشناسان این حوزه قیمت وکیوم باتوم و قیر با وجود کاهش نفت، در سطح بالایی قرار دارد و این موضوع از دلایل عمده کاهش حجم خرید و مصرف و صادرات قیر در ماههای گذشته است.

از سوی دیگر صادرات قیر به کشور ترکیه و آذربایجان در ۷ ماه گذشته صفر شده است. این در حالی است که ۴۰ درصد از تولید قیر در داخل ایران پیش از این ۷ ماه به ترکیه و آذربایجان صادر می شدسیدجلالی مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در این باره به خبرنگار پتروتحلیل گفت: در ۷ ماه گذشته صادرات به ترکیه و آذربایجان متوقف شده، همچنین صادرات به ارمنستان و گرجستان نیز به حداقل رسیده است.

وی در ادامه افزود: قیمت بالای وکیوم باتوم و قیر در بازار ایران سبب شده است تا صادرات به کشورهای دیگر به صرفه نباشد.

این در حالی است که در ماه شهریور حجم معاملات وکیوم باتوم ۳۵۴ هزار و ۷۲۰ تن، در ماه مهر ۲۳۰ هزار و ۱۶۰ تن، در آبان ۲۴۴ هزار و ۶۷۰ تن و در ماه آذر ۲۶۵ هزار و ۳۵۰ تن بوده است. البته این آمار مربوط به حجم معاملات نقدی و تهاتری است.

تعداد زیادی از کارشناسان این حوزه معتقدند که قیمت وکیوم باتوم در حال حاضر و براساس فرمول شرکت پالایش و پخش باید بین ۳۲۰ تا ۳۹۰ تومان در هر کیلو باشد؛ چرا که قیمت نفت با افت مواجه شده است، از سوی دیگر وکیوم باتوم در برج تقطیر پایین تر از نفت کوره قرار می گیرد، از این رو قیمت وکیوم باتوم نیز کمتر از نفت کوره در نظر گرفته می شود.

میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در گفت و گو با «پتروتحلیل» گفت: براساس فرمول شرکت پالایش و پخش قیمت وکیوم باتوم باید ۷۶ درصد قیمت نفت کوره باشد. وی در ادامه افزود: در حال حاضر در بازارهای جهانی نفت کوره ۱۴۳ دلار در هر تن است، اما در حال حاضر قیمت وکیوم باتوم ۳۶ درصد بالاتر از نرخ نفت کوره است. یعنی حدودا ۱۹۵ دلار در هر تن محاسبه می شود.

این در حالی است که کارشناسان بازار معتقدند؛ قیمت وکیوم باتوم باید حدودا ۷۶ درصد پایین تر از قیمت نفت کوره تعیین شود.

به گفته سیدجلالی قیمت وکیوم باتوم با فرمول اعلامی شرکت پالایش و پخش حدودا ۱۰۸ دلار در هر تن می شود که با ارز مبادله ای و آزاد به ترتیب حدودا ۳۲۵ و ۳۹۵ تومان در هر کیلو خواهد شد، به این ترتیب در حاض حاضر قیمت وکیوم باتوم تقریبا ۶۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی آن اعلام می شود.

این در حالی است که در حال حاضر قیمت وکیوم باتوم در محدوده ۵۵۰ تومان است و این موضوع سبب شده تا خرید وکیوم باتوم برای تولیدکنندگان قیر به صرفه نباشد، از سوی دیگر قیمت های پایین قیر در کشورهای مانند ترکیه نیز سبب شده تا بازار صادرات به این کشورها کاملا متوقف شده و تولیدکنندگان قیر در بازار داخل قادر به رقابت با کشورهای دیگر نباشند.

در همین حال قیمت قیر در حال حاضر در ازمیر ترکیه ۴۱۰ لیر با ارزش افزوده و در باتمان ترکیه نیز ۴۳۸ لیر با احتساب مالیات و ارزش افزوده گزارش شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، حال آنکه در هفته جاری تنها ۲۰۰ تن از عرضه ۱۰ هزارتنی وکیوم باتوم پالایش نفت اصفهان و ۵۰۰ تن از عرضه ۱۵ هزارتنی وکیوم باتوم پالایش نفت تهران مورد معامله قرار گرفته است. البته عرضه ۷ هزارتنی وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز فروخته شد، اما تنها ۲ هزارتن از آن به صورت نقدی معامله شده و مابقی تهاتری بوده است.

برخی از کارشناسان بازار می گویند: وزیر نفت مرتب از بازپس گیری بازارهای صادراتی ایران در چنین شرایطی سخن می گوید، این در حالی است که تولیدکنندگان قیر ۷ ماه است که بازار صادارات خود را به دلیل نرخ های غیرواقعی وکیوم باتوم و قیر از دست داده اند و چاره ای نیز برای آنها اندیشیده نشده است.

جدول حجم معاملات وکیوم باتوم از تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۱

حجم تقاضا(تن) حجم عرضه (تن) پالایشگاه
۸۷٫۰۰۰ ۱۳۳٫۰۰۰ تهران
۳۸٫۴۰۰ ۶۷٫۰۰۰ اصفهان
۳۳٫۱۰۰ ۵۶٫۵۰۰ شیراز
۱۵۹٫۰۰۰ ۱۷۵٫۰۰۰ بندرعباس
۵۰٫۰۴۰ ۷۰٫۰۰۰ تبریز
جدول میانگین قیمت از تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
پالایشگاه بندر عباس پالایشگاه تبریز پالایشگاه شیراز پالایشگاه اصفهان پالایشگاه تهران ماه
۶۷۱۵ ۶۳۹۵ ۶۷۱۵ ۶۳۹۵ ۶۳۹۵ قیمت پایه آذر
۶۷۳۳ ۶۳۹۵ ۶۷۱۵ ۶۳۹۷ ۶۴۶۵ قیمت میانگین
۵۸۶۴ ۵۵۸۵ ۵۸۶۴ ۵۵۸۵ ۵۵۸۵ قیمت پایه دی
۵۹۴۹ ۵۵۸۵ ۵۸۶۴ ۵۵۸۵ ۵۵۸۵ قیمت میانگین
ارسال نظر