کد خبر : 32056

رقابت ۲۱ درصدی جوش شیرین پس از یک هفته غیبت

رقابت ۲۱ درصدی جوش شیرین پس از یک هفته غیبت

پتروتحلیل- پتروشیمی تبریز پیش از تعطیلات ۸۸۸ تن استایرن منومردر معاملات روز دوشنبه هفته جاری خریداری کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این روز محب پلیمر ۷۲۰ تن، قائدبصیر ۷۲۰ و طاهاسازان نیز ۳۶۰ تن استایرن منومر با قیمت پایه خریداری کردند.

عرضه ۳ هزارتنی این کالا ۴۱۲۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۸۸۰ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا ۲ هزار و ۸۸۱ تومان رقم خورد.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ پتروشیمی تبریز می توانست با اندکی رقابت حجم بیشتری از استایرن منومر را خریداری کند.

با این حال هنوز از حواشی پلی استایرن های تبریز در بازار داخل کاسته نشده است و همچنان اظهارنظرات زیادی در این باره مطرح می شود.

در همین حال روز دوشنبه جوش شیرین و کربنات های سدیم سبک و سنگین پتروشیمی شیراز نیز پس از یک هفته غیبت دوباره عرضه شدند. به این ترتیب رقابت برای خرید جوش شیرین بیشتر از دو هفته قبل و در محدوده ۲۱ درصد انجام شد.

کربنات های سدیم سبک و سنگین پتروشیمی شیراز نیز پس از یک هفته غیبت با حجم ۴۶۰ تن و با قیمت پایه خریداری شدند. حجم عرضه این کالاها جمعا ۱۱۰۰ تن بود.

جوش شیرین پتروشیمی شیراز به صورت سلف و به میزان ۷۰۰ تن عرضه شد و ۱۷۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن یک هزار و ۱۹۵ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا یک هزار و ۴۴۱ تومان رقم خورد.

در این روز MEG مارون و شازند نیز با قیمت پایه معامله شدند، DEG شازند با رقابت روبه رو شد، DEG مارون نیز با قیمت پایه توسط معامله گران خریداری شد. عرضه ۱۱۰ تنی DEG شازند ۱۶۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۶۶۶ تومان بود و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید آن یک هزار و ۶۹۳ تومان رقم خورد.

همچنین منومر وینیل استات شازند نیز با توجه به اینکه همچنان به صورت بشکه عرضه می شود، مورد توجه خریداران قرار ندارد. قیمت این کالا به صورت بشکه ۳هزارتومان و به صورت فله ۲۸۵۰ تومان است، از این رو در معاملات روز دوشنبه تنها ۴۸ تن از عرضه ۷۵۲ تنی آن مورد معامله قرار گرفت. اکثر خریداران در انتظار عرضه VAM به صورت فله و با قیمت پایین تر هستند.

این در حالی است که در روز دوشنبه حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و اکثر کارشناسان از رکود در این بازار خبر دادند، گفته می شود با توجه به افزایش قیمت پایه منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول در هفته جاری ، اکثر خریداران با احتیاط بیشتری وارد معاملات می شوند.

همچنین در این روز سودکاستیک بندرامام با رقابت مورد معامله قرار گرفت. سودکاستیک اروند نیز با توجه به حجم بالای عرضه آن با رقابت محدود خریداری شد.

اما همچنان بازار دی اتیل هگزانول در رکود به سر می برد، برخی از معامله گران می گویند: پتروشیمی شازند در خارج از بورس این کالا را با تخفیف به فروش می رساند، از این رو در بورس کالا رونقی ندارد.

میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن معتقد است؛ اکثر محصولات پتروشیمی با توجه به قیمت نفت در حال پیدا کردن کف قیمتی هستند و به نظر نمی رسد که ریزش ها در بازار پتروشیمی از این پس سنگین باشد.

به گفته باقری، احتمال دارد حرکت نفت از این پس با نوسان و اندکی مثبت دنبال شود و به خریداران برای ورود به معاملات جهت دهد.

مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در ادامه افزود: برخی از پیش بینی ها می گوید: دلار کمتر از ۳ هزار و ۶۰۰ تومان نخواهد شد و اگر این موضوع درست باشد، در حال حاضر قیمت برخی از محصولات پتروشیمی برای خرید مناسب است.

به گفته وی در بازار پتروشیمی ها، در حال حاضر روند قیمتی اتیلن و پلی اتیلن با ثبات همراه شده است، بنابراین برای پیش بینی آینده نگاه ها به سمت حرکت نمودار اتیلن در بازارهای جهانی است.

petrotahlil-amar4

petrotahlil-amar5

ارسال نظر