کد خبر : 32049

چینی ها در انتظار بهبود بازار «بطری ها»

چینی ها در انتظار بهبود بازار «بطری ها»

پتروتحلیل- خریداران پلی اتیلن ترفتالات از انباشت محصولات پیش از سال جدید میلادی امتناع کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازار پلی اتیلن ترفتالات در ترکیه روند کاهشیِ خود را حفظ کرد، در حالی که کاهش مبادلات در پایان سال تنها به تغییرات کمی در میزان قیمت ها منجر شد. در پاسخ به افزایش جزئی قیمت های انرژی، در این هفته قیمت های سوختِ پلی اتیلن ترفتالات در بازار نقدی روندی ثابت و تا حدودی افزایشی داشتند.

برخی از تولیدکنندگان قیمت های خود را بدون تغییر بین رقم های ۱۰۰۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن و ۱۰۵۰ تا ۱۱۱۰ دلار در هر تن (ex-warehouse/FD، با ۱۲۰ روز تأخیر در پرداخت) اعلام کرده اند. با این وجود تولیدکنندگان و خریداران تصدیق کرده اند که قراردادها کم و پایین تر از این ارقام منعقد شدند. یکی از تولیدکنندگان داخلی ذکر کرده است: «خریداران، خریدهای خود را در پایین ترین میزان نگه داشته اند زیرا نمی خواهند با شروع سال ۲۰۱۶ محصولی در انبار خود داشته باشند.»

در همین حال خریداران گزارش داده اند که قیمت های پلی اتیلن ترفتالات بین ۸۷۰ تا ۹۵۵ دلار در هر تن (ex-warehouse) نیز پیشنهاد شده اند ،اگرچه رقم بازه پایینی این محدوده قیمتی در زمان انتشار این خبر بطور گسترده تأیید نشده است. این محدوده قیمتی در هفته های اخیر ۳۰ دلار در بازه پایینی و ۱۵ دلار در هر تن در بازه بالایی کاهش یافته است. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات وارداتی روندی ثابت و به میزان جزیی کاهشی داشته اند.

قیمت های پیشنهادی برای پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از چین تغییر چندانی نداشتند و بین ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار در هرتن (CIF، ۶/۵ درصد عوارض گمرکی و ۶/۶۵ درصد عوارض اضافی) باقی مانند. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات از منابعی که مشمول ۳ درصد عوارض گمرکی بوده اند (با ۶/۶۵ درصد عوارض اضافی) با کاهش ۵ تا ۲۰ دلاری در رقم ۸۲۰ دلار در هرتن پیشنهاد شده اند. پلی اتیلن ترفتالات وارداتی از مالزی ۸۲۰ دلار در هر تن (۶/۶۵ درصد عوارض اضافی) با رقمی برابرِ قیمت های بازه پایینیِ هفته گذشته پیشنهاد شده اند. یکی از تاجران ذکر کرده است: «قیمت ها در بازار وارداتی کما بیش ثابت و بطور متوسط در هر هفته ۱۰ دلار کاهش یافته اند.»

بازار پلی اتیلن با توجه به آرام بودن فضای معاملات با روندی کاهشی سال ۲۰۱۵ را به پایان می رساند. به گزارش «پتروتحلیل»، یکی از فروشندگان گفته است: «ما سال فروش خود در سال ۲۰۱۵ را با محموله ای در پایان این هفته ارسال خواهد شد جمع بندی می کنیم.» یکی از تولیدکنندگان بطری که در این هفته فروش کمی داشته اظهار داشته است: «ما مذاکراتی برای خرید محصولات صورت نداده ایم زیرا نمی خواهیم با انبار پر وارد سال جدید شویم.» با این وجود اگر بنابر این بود که چانه زنی کنیم می توانستیم به راحتی قیمت های پیشنهادی پایین تری را با شرایط پرداخت بلند مدت دریافت کنیم.» برخی از معامله کنندگان استدلال می کنند که ممکن است وضعیت این بازار تا بعد از تعطیلات سال نوی چین در ماه فوریه بهبود نیابد. قیمت های پیشنهادی برای پلی اتیلن صادراتی چین (FOB) کاهش یافته و به ۷۷۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن رسیده که این مسئله نشان می دهد قیمت ها در ترکیه با قیمت های چین در توازن هستند.

ارسال نظر