کد خبر : 31962

جذابیت پتروشیمی «شازند» در عمق رکود

جذابیت پتروشیمی «شازند» در عمق رکود

پتروتحلیل- امروز پتروشیمی تبریز پس از حرف و حدیت های بسیار در بازار پتروشیمی، ۱۵۰۰ تن استایرن منومر با نرخ پایه ۲ هزار و ۹۶۴ تومان خریداری کند.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب شایعه راه اندازی خط تولید ABS که همچنان متوقف مانده است، اندکی قوت گرفت.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ پتروشیمی تبریز نیاز به خرید استایرن منومر ندارد و این موضوع تنها بازی تبریز برای فروختن محصولات خود در زمان رکود بازار است. به گفته این گروه واحد تولید استایرن منومر در پتروشیمی تبریز قادر است ۷ هزار و ۸۰۰ تن استایرن منومر در ماه تولید کند.

با این حال امروز پتروشیمی تبریز ۱۵۰۰ تن ، قائدبصیر ۱۰۰۰ تن، طاها پلیمر ۵۰۰ تن و محب پلیمر نیز ۵۰۰ تن استایرن منومر خریداری کردند. این در حالی است که احتمال افت قیمت استایرن منومر در بازارهای جهانی وجود دارد.

رقابت ۲٫۵ درصدی برای DEG شازند در غیاب مارون

در همین حال امروز با وجود عمیق تر شدن رکود در بازار شیمیایی ها، پتروشیمی شازند بیش از شرکت های دیگر با اقبال روبه رو بود، به طوری MEG و DEG شازند با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، عرضه DEG شازند در غیاب پتروشیمی مارون با ۲٫۵ درصد رقابت روبه رو شد. البته رقابت برای خرید MEG شازند محدود بود، در کنار عرضه شازند، فرسا شیمی نیز MEG عرضه کرد، اما عرضه ۱۰۰۰ تنی شازند سبب شد تا معامله گران نسبت خرید MEG فرسا شیمی بی میل باشند.

این در حالی است که گفته می شود قیمت MEG در جنوب شرق آسیا افزایش یافته است. البته هفته گذشته خریداران این کالا را به دلیل عرضه های کم با سقف قیمت خریداری کردند.

همچنین امروز دی اتانول آمین پتروشیمی شازند که همواره در هفته های اخیر با ۱۰ درصد رقابت خریداری می شد با کاهش رقابت روبه رو شده و خریداران این کالا تا سقف ۵ درصد برای خرید این کالا رقابت کردند. به گفته کارشناسان بازار عرضه های اندک پتروشیمی شازند و انحصاری بودن تولید این کالا از دلایل رقابت برای دی اتانول آمین است. این کالا که به میزان ۱۷۶ تن عرضه شده بود، ۲۸۶ تن تقاضا داشت؛ قیمت پایه این محصول ۳ هزار و ۳۲۱ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای آن ۳ هزار و ۴۹۷ تومان بود.

البته امروز جای خالی محصولات پتروشیمی شیراز نیز در بازار محصولات شیمیایی کاملا مشهود بود، اما قطعی گاز در این پتروشیمی هر سال رخ می دهد و این موضوع سبب شده تا خریداران محصولات شیراز از عدم عرضه جوش شیرین و کربنات های سدیم و سبک تعجب نکنند.

اروند رقابت سودکاستیک را کاهش داد

البته امروز از رقابت سودکاستیک نسبت به هفته گذشته کاسته شده بود. میثم باقری کوپایی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: افزایش عرضه های اروند امروز سبب شد تا رقابت برای سودکاستیک نسبت به هفته قبل کاهش یابد.

سودکاستیک پتروشیمی بندرامام امروز با تقاضای بیش از حجم عرضه روبه رو شد، به طوری که عرضه ۱۰۰۰ تنی آن که به صورت نقدی بود، ۱۲۲۰ تن و عرضه هزارتنی سلف آن هم ۱۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه سودکاستیک ۴۰۷ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای این کالا ۴۱۳ تومان برای عرضه نقدی و ۴۱۶ تومان برای عرضه سلف رقم خورد.

سودکاستیک اروند نیز که به میزان ۴ هزارتن عرضه شده بود، ۵۵۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴۰۷ تومان و میانگین قیمت ثبت شده برای خرید آن ۴۲۰ تومان بود.

خریداران منومر وینیل استات (VAM) در انتظار عرضه های فله

از سوی دیگر امروز منومر وینیل استات (VAM) با وجود افزایش قیمت پایه تا مرز ۳ هزارتومان، بازار آرامی را تجربه کرد. به گفته باقری، قیمت منومر وینیل استات به صورت بشکه ۳ هزارتومان اعلام شده است. امروز ۳۲ تن منومر وینیل استات با نرخ پایه خریداری شد، گفته می شود خریداران در انتظار عرضه فله VAM هستند.

با این حال امروز بازار محصولاتی مانند ایزوبوتانول، اسیداستیک، اسیدترفتالیک و دی اتیل هگزانول بی اقبال تر از گذشته دنبال شد. به گفته کارشناسان این بازار اکثر معامله گران در این بازار در حال شناسایی کف قیمت محصولات هستند، از سوی دیگر حجم مصرف به شدت کاهش یافته است، از این رو رغبت به خرید محصولات نیز کمتر از پیش شده است. این در حالی است که کاهش حجم معاملات محصولات شیمیایی نشان از تشدید رکود و کاهش مصرف نهایی محصولات دارد.

ارسال نظر