کد خبر : 31676

محافظه کاران زیاد شدند

محافظه کاران زیاد شدند

پتروتحلیل- در حالی حجم معاملات پلیمرها روز گذشته ۱۵ هزارتن کاهش یافت که تحلیل ها از بازار نفت و احتمال رسیدن قیمت ها به ۲۰ دلار، توانسته بر تعداد محافظه کاران بازار پتروشیمی بیفزاید.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب حجم تقاضا روز گذشته ۲۷ هزارتن نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

این در حالی است که ترس از ریزش قیمت ها در بازار پتروشیمی سبب شده تا اکثر محصولات و معامله گران آنها به حاشیه رانده شوند. به این ترتیب روز گذشته تعداد اندکی از محصولات در کانون توجه خریداران قرار داشتند که در صدر آنها پلی استایرن مقاوم تبریز با رقابت ۴۰ درصدی خریداران قرار داشت.

حواشی پتروشیمی تبریز و محصولات آن در هفته های اخیر در بازار پتروشیمی بسیار پررنگ شده است و نگرانی مصرف کنندگان نیز بیش از پیش افزایش یافته، این در حالی است که روز گذشته نیز انتشار اخباری در خصوص خرابی خط تولید پلی استایرن مقاوم در مجتمع تبریز اکثر خریداران را در التهاب فرو برد.

البته همچنان تولید ABS تبریز متوقف است و نرخ آن در بازار داخل امروز، مرز ۱۱ هزارتومان را رد کرد. این در حالی است که برخی از آگاهان بازار از فروش محصولات تبریز در بازار داخل به افرادی خاص خبر می دهند و نگرانی از عدم نظارت بر این پتروشیمی بالا گرفته است.

در همین حل علاوه بر ترس از ریزش قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی، فروش های خارج از بورس برخی از مجتمع ها نیز به رکود موجود افزوده است، در کنار این فروش های خارج از بورس، دارندگان کدهای معاف از مالیات نیز هنوز در این بازار وجود دارند، گرچه تعدادی از پتروشیمی ها این کدها را پی گیری کرده و موانعی برای عدم فروش محصولات در بازار داخل ایجاد کرده اند، اما همچنان بندرامام، امیرکبیر و جم از پتروشیمی هایی هستند که برای تحویل محصولات به دارندگان کدهای معاف از مالیات سخت گیری نمی کنند و به این ترتیب به نظر می رسد پیوستن این پتروشیمی ها به مجتمع های دیگر برای مقابله با کدهای معاف از مالیات که اقدام به فروش محصولات خود در بازار داخل می کنند، نیاز است.

این در حالی است که روز گذشته پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام پس از هفته ها وارد سیستم مچینگ شدند، برخی از کارشناسان بازار یکی از دلایل ورود این محصولات را به سیستم مچینگ، خرید کدهای معاف از مالیات و ورود این محصولات به بازار داخل عنوان می کنند، البته در کنار این دلیل می توان به عدم کشش بازار نیز اشاره کرد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم دراین باره می گوید: اگر فروش محصولات توسط دارندگان کدهای معاف از مالیات و همچین فروش خارج بورس مجتمع های پتروشیمی نیز کاملا قطع می شد، احتمالا حجم معاملات روز گذشته ۱۰ هزارتن بیشتر از رقم فعلی بود.

این در حالی است که رکود در بازار پتروشیمی و صنعت پلاستیک بیش از همیشه ورود کرده است و انگیزه خریداران به دلیل کاهش مصرف نهایی پایین آمده و نگرانی از افت قیمت دلار نیز سبب شده تا بر بازار پتروشیمی بیش از همیشه نوسانات حاکم باشد.

از سوی دیگر اکثر مجتمع های پتروشیمی با انباشت محصولات خود به دلیل کاهش صادرات و پیش بینی افت قیمت ها روبه رو هستند.

به اینترتیب روز گذشته پلی پروپیلن ها بازها از بازار عقب کشیدند. اما حواشی پی وی سی بندرامام و عدم عرضه آن در روز گذشته سبب شد تا این محصول با رقابت ۷ درصدی خریداری شود. پی وی سی غدیر هم با توجه به نگرانی از عدم عرضه پی وی سی بندرامام در هفته های آتی مورد توجه قرار گرفت و با ۳ درصد رقابت خریدرای شد. آف های اروند هم با رقابت خریداری شدند، اما محصولات ONگرید این مجتمع وارد سیستم مچینگ شدند.

به این ترتیب معاملات روز گذشته در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان رسید و رکورد زد.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه درباره معاملات پلیمرها به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: بازار محصولات پتروشیمی بی رمق است، این در حالی است که موجودی بازار افزایش یافته و در نیتجه با مازادعرضه روبه رو هستیم.

در همین حال نگرانی از ادامه رکود و عدم نقدینگی نیز در بازار پتروشیمی ها سبب شده تا پیش بینی ها از بازار محصولات پتروشیمی دشوار باشد.

ارسال نظر