کد خبر : 31601

پلی استایرن های تبریز باز هم جنجال آفرین شدند

پلی استایرن های تبریز باز هم جنجال آفرین شدند

پتروتحلیل- در حالی جنجال پلی استایرن های تبریز همچنان در بازار پتروشیمی ها ادامه دار است که وضعیت نابسامان ABS نیز در روزهای اخیر به آن اضافه شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، افت و خیز عرضه های پتروشیمی تبریز در بورس کالا و همچنین فروش های خارج از سیستم بورس این مجتمع از دلایلی است که بازار استایرن ها را در هفته های اخیر با تشنج قیمتی روبه رو کرده است.

به گفته آگاهان بازار این جنجال ها تا زمانی که نظارت گسترده ای بر بازار پلی استایرن ها صورت نگیرد، ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ پتروشیمی تبریز در هفته های اخیر به بهانه کمبود خوراک استایرن، تقاضا در بازار پلی استایرن ها تحریک کرده است، از سوی دیگر پتروشیمی پارس به روال عادی خود پس از اورهال بازگشته و پتروشیمی تبریز نیز در هفته های اخیر موفق به خرید استایرن شده است.

گر چه برخی از منابع نزدیک به پتروشیمی تبریز، تغییر مدیریت در این مجتمع را یکی از دلایل عمده اتفاقات اخیر می دانند، اما برخی دیگر از فعالان این بازار نیز تصمیم گیری های واحد فروش این مجتمع را برای فروش خارج از سیستم بورس، نگران کننده عنوان می کنند.

این در حالی است که اکثر معامله گران در بازار داخل به فروش های خارج از سیستم بورس پتروشیمی تبریز در هفته های اخیر اشاره می کنند و می گویند: پتروشیمی تبریز محصولات خود را با بالاترین قیمت کشف شده در رقابت در بازار داخل به فروش می رساند.

این گروه معتقدند؛ عرضه های پایین مجتمع تبریز و گاه و بیگاه عدم عرضه یک محصول در بورس، حربه ای است برای تحریک خریداران و ثبت قیمت های بالا در رقابت. به این ترتیب پتروشیمی تبریز می تواند محصولات خود را پس از رقابتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی در بورس کالا، با بالاترین قیمت در بازار آزاد به فروش برساند، از سوی دیگر خریداران پلی استایرن ها هم که عمدتا واسطه هستند برای نگهداشتن قیمت ها به هر حربه ای متوسل می شوند و در این بین بیشترین آسیب متوجه مصرف کنندگان واقعی این کالا است که مجبور هستند این محصولات را با هر قیمتی خریداری کرده و به تعهدات خود عمل کنند.

این در حالی است که بازار جهانی پلی استایرن ها روندی کاملا منفی در پیش دارد و بعید به نظر می رسد در ماههای آینده نیز بازار این کالاها تغییرات محسوسی داشته باشد. برخی از کارشناسان این بازار معتقدند؛ پتروشیمی تبریز با این ترفند توانسته در بدترین شرایط بازار، محصولات خود را با سودهای کلانی به فروش برساند، حال اگر حجم فروش های خارج از بورس را از طریق این سیستم عرضه می کرد، مطمئنا این کالاها نه تنها در رقابت خریداری نمی شدند، بلکه به دلیل وضعیت بد بازار پلی استایرن ها، با عدم فروش این کالاها نیز مواجه می شدیم.

جالب اینجاست تا پیش از ماه محرم و بهانه های کمبود استایرن و نفتا در این مجتمع نیز اکثرعرضه های این مجتمع در بورس کالا از طرف خریداران پس زده می شد.

با این حال امروز نرخ پلی استایرن معمولی تبریز با توجه به عدم عرضه در هفته جاری در بازار داخل به رقم ۵ هزار و ۲۵۰ تومان در هر کیلو رسید، حال آنکه روز گذشته در محدوده ۵ هزار و ۱۸۰ تومان پیشنهاد شده بود. پلی استایرن مقاوم نیز ۶ هزار و ۲۸۰ تومان توسط معامله گران قیمت گذاری شد، روز گذشته نرخ ۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای آن پیشنهاد شد، علت افت قیمت عرضه ۸۰۰ تنی پتروشیمی تبریز برای فردا عنوان شده است.

در همین حال ABS تبریز نیز روزهای ناخوشایندی را سپری می کند و مصرف کنندگان واقعی این کالا به دلیل سیاست های غلط پتروشیمی تبریز و قائدبصیر و همچنین بازارسازی عده ای خاص دچار مشکلات فراوانی شده اند. به طوری که قیمت این کالا روز گذشته از مرز ده هزارتومان نیز عبور کرد. منابع خبری نزدیک به پتروشیمی قائدبصیر می گویند: این مجتمع نیز از هفته جاری، بارگیری ABS را متوقف کرده و حجم محصول خود را به یک نفر فروخته است.

قیمت ABS قائد بصیر نیز امروز متاثر از این اخبار و عدم بارگیری کالا از سوی این شرکت، به مرز ۸ هزارتومان در هر کیلو رسید، حال آنکه در ابتدای هفته ۶ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر کیلو پیشنهاد می شد.

البته برخی از معامله گران به عرضه پلی استایرن های انبساطی تبریز در بازار آزاد و طی ۳ ماه گذشته اشاره می کنند، گرچه خریداران معتقدند؛ به دلیل نرخ های پایین محصولات وارداتی مشابه با این کالاها، پلی استایرن تبریز خریداران زیادی ندارد، اما اکثر کارشناسان این بازار معتقدند؛ باید بر عرضه و فروش محصولات پتروشیمی تبریز بیش از گذشته نظارت شود.

ارسال نظر