کد خبر : 31410

پایان حاشیه های خرده فروشی در بازار پتروشیمی

پتروتحلیل- یک کارشناس بازار پتروشیمی معتقد است؛ گواهی سپرده کالایی می تواند خرده فروشی در بازار پتروشیمی را نظام مند کند.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم گفت: همواره در خصوص خرده فروشی در بازار پتروشیمی ها بحث های بسیاری وجود دارد، اما گواهی سپرده کالایی به این بحث ها پایان داده و واسطه ها را نظام مند می کند.

جواد موسوی افزود: معاملات گواهی سپرده کالایی برای خرده فروشی کارایی بالایی دارد چرا که در این روش تحویل فیزیکی با تناژهای پایین به مشتریان انجام می شود.

این کارشناس بازار پتروشیمی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های گواهی سپرده کالایی این است که می توان از کالاهای انبارشده بیشترین بهره را ببرد، به این ترتیب از ظرفیت های انبارداری می توان استفاده بهینه کرد.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در ادامه با اشاره به اینکه گواهی سپرده کالایی برای تسهیل در مبادلات بهترین روش است، خاطر نشان کرد: با انبار کردن محصولات پتروشیمی و تهیه قبض انبار، خریداران قادر هستند محصولات را به صورت تناژ های پایین و با قیمت های روز به فروش برسانند و این موضوع سبب تسهیل در معاملات محصولات پتروشیمی می شود.

به گفته موسوی، از سوی دیگر با توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی و همچنین ادامه انتشار اوراق سلف موازی مواد پتروشیمی از طریق بورس کالای ایران، واسطه های بازار پتروشیمی نظامند می شوند و آنها به راحتی می توانند بدون آنکه خللی به معاملات فیزیکی وارد کنند، در بازار پتروشیمی سرمایه گذاری کنند؛ از طرفی حتی فعالیت ها و نحوه سرمایه گذاری واسطه ها نیز شفاف می شود و از همه مهم تر سرمایه ها به سمت تولید سوق پیدا می کند.

این کارشناس بازار پتروشیمی در پایان گفت: یکی از برنامه های بورس کالا، انتشار اوراق سلف موازی بر پایه محصولات پتروشیمی بوده که تاکنون اوراق سلف پی وی سی از طریق بورس کالا منتشر شده است؛ انتشار این اوراق برای تامین مالی شرکت های پتروشیمی و پیش فروش کردن محصولات بسیار کارآمد است.

ارسال نظر