کد خبر : 31346

مقابله تنش های سیاسی و عرضه انبوه نفت

مقابله تنش های سیاسی و عرضه انبوه نفت

پتروتحلیل- بروز نشانه هایی مبنی بر کاهش فعالیتهای حفاری در ایالات متحده و افزایش کمتر از انتظار موجودی نفت خام این کشور منجر به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر گردید.

قیمت نفت در چند هفته اخیر نوسانات زیادی داشت وطی سه روز قبل به دلیل اعلام آمادگی عربستان برای همکاری با سایر تولیدکنندگان نفت و سپس سرنگون شدن یک جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه در مرز سوریه با افزایش مواجه شد. در روز گذشته نیز در ابتدای معاملات کمی از قیمت نفت کاسته گردید اما در نهایت با افزایش جزئی نسبت به روز سه شنبه به تثبیت رسید که در مجموع می توان گفت قیمت در روز چهارشنبه از ثبات برخوردار بود. در حالیکه کارشناسان نفتی پیش بینی بالا رفتن ۱/۱ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام ایالات متحده را داشته و API نیز افزایش ۲/۶ میلیون بشکه ای آن را اعلام نموده بود، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که موجودی نفت آمریکا ۹۶۱ هزار بشکه بالاتر رفته است و ضریب بهره برداری پالایشی نیز با ۱/۷ درصد (۳۰۴ هزار بشکه در روز) افزایش یافته و به ۹۲ درصد بالغ شده است. این خبر تأثیر مثبتی بر قیمت نفت برجای گذاشت هرچند که این گزارش به بالا رفتن موجودی نفت خام در کوشینگ اوکلاهما، بنزین موتور و فرآورده های میان تقطیر به تریب به میزان ۱/۷۴، ۲/۵ و ۱/۰ میلیون بشکه نیز اشاره کرده بود.

وضعیت موجودیهای نفتی در هفته منتهی به ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵

oil-25nov

البته تأثیر افزایش موجودی نفت در کوشینگ بر روی قیمت در بلندمدت قابل مشاهده خواهد بود. به هر حال عوامل بنیادین همچنان ضعیف بوده و مازاد عرضه نفت در بازار در حجم معتنابهی است به طوریکه فاصله قیمتی معاملات ماههای فوریه /ژانویه نفت WTI در سطح ۱/۳۵ دلار و برای ماههای دسامبر/ژانویه ۱۵/۰۱ دلار در هر بشکه است که کارشناسان ساختار کنونی بازار نفت را فوق کانتانگو (Super Contango) می نامند.

مخازن رو به انباشت فرآورده های نفتی نیز دغدغه دیگری است به طوریکه موجودی بنزین بالاتر از میانگین معمول می باشد. علیرغم اینکه دو روز گذشته تنش سیاسی در نفت خیزترین منطقه جهان یعنی خاورمیانه رخ داد، اما برخی از تحلیل گران معتقدند که این امر از اهمیت چندانی برخوردار نیست چرا که عرضه انبوه نفت هر گونه شوکی را خنثی می نماید.

در حال حاضر، تمامی توجهات به اجلاس روز ۴ دسامبر اوپک معطوف شده و همه در بیم و امید تغییر و یا عدم تغییر مواضع اوپک بر سر حفظ سقف تولید به سر می برند. همچنین به علت تعطیلی روز شکرگزاری در آمریکا در این هفته مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes وضعیت تعداد دکلهای نفت و گاز این کشور را در روز چهارشنبه اعلام نمود که بر طبق آن در هفته منتهی به ۲۵ نوامبر تعدا ۹ دکل حفاری از مدار تولید خارج شده و مجموع آنها به ۵۵۵ واحد رسیده است.

از آنجائیکه این خبر تردید درباره کند شدن فعالیتهای حفاری آمریکا را به همراه داشت، به بالا رفتن قیمت نفت کمک نمود که در نهایت بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه ۱۷ سنت (۰/۴ درصد) افزایش یافته و به بشکه ای ۴۳/۰۴دلار رسید. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۵ سنت (۰/۱ درصد) افزایش در سطح هر بشکه ۴۶/۱۷ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-251nov

منبع:نشریه بازارجهانی نفت

ارسال نظر