کد خبر : 31067

تاثیر پلی پروپیلن سازهای ایرانی بر بازار ترکیه و چین؟

تاثیر پلی پروپیلن سازهای ایرانی بر بازار ترکیه و چین؟

پتروتحلیل- کاهش قیمت های پلی پروپیلن در چین در هفته جاری نتوانست بر بازار واردات ترکیه تاثیری داشته باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت هموپلیمر در هفته جاری تا مرز ۹۰۰ دلار در چین پایین آمد، اما تا بحال تأثیر زیادی بر قیمت های این محصول در بازار واردات ترکیه نداشته است.

عوامل اصلی ای که میزان تخفیف ها را محدود کرده اند، کاهش عرضه از طرف ایران و بهبود جزیی تقاضا نسبت به زمان قبل از انتخابات است. یکی از تولیدکنندگان بزرگ کیف می گوید: «بالا رفتن تقاضا بر روند کاهشی قیمت ها در چین سایه افکنده و به فروشندگان این فرصت را داده تا قیمت های خود را در این هفته ثابت نگه دارند.

با این وجود با توجه به اینکه خریداران تا نیمه دوم نوامبر خرید خود را انجام داده اند پیش بینی می کنیم که در این مدت قیمت ها کاهش یابند.» پلی پروپیلن رافیای وارداتی از عربستان به ترکیه (CIF و ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن قیمت گذاری شده است. بازۀ پایینی محدوده قیمتی در قراردادها ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافته و محدوده را به ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن رسانده است.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان جهانی که محصولات خود در این ماه را با قیمتی معادل رقم بازۀ پایینی این محدوده به فروش رسانده ذکر می کند: «با توجه به کاهش قیمت های پلی پروپیلن و عدم رشد مطلوب در اقتصاد چین ممکن است این بازار نیز روندی نزولی داشته باشد.» پیشنهادهای رافیای وارداتی از هند با ۲۵ دلار کاهش نسبت در بازۀ پایینی محدوده قیمتی بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۵ دلار در هر تن (CIF، با ۳ درصد عوارض گمرکی) گزارش شده است.

قیمت های پیشنهادی برای پلی پروپیلن فیبر خاورمیانه ای (۶/۵ درصد عوارض گمرکی) بین ارقام ۱۰۴۵ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن قرار داشت. قراردادهای محموله های عمانی بازۀ پایینی را ۲۰ دلار پایین آورد در حالی که قیمت های محصولات عربستان سعودی همچنان بین ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن قرار داشت. پلی پروپیلن رافیای مصری در رقم ۱۱۳۰ دلار در هر تن (DAP) قرار داشت در حالی که فیبر مصری با ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته بین ۱۱۵۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن قرار گرفت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در آسیای مرکزی، رافیای ترکمنستان مشمول ۳ درصد عوارض گمرکی به صورت CPT بین ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن قرار داشت. قیمت های پیشنهادی فیبر ایران مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی بین ۱۰۸۰ تا ۱۱۳۰ دلار در هر تن متفاوت بود در حالیکه تمایل کمی به خرید در بازۀ بالایی این محدوده وجود داشت. قیمت های پلی پروپیلن داخلی برای تحویل فوری شامل مالیات بر ارزش افزوده تا اواسط با ۴۰ دلار کاهش در بازۀ بالایی محدوده قیمتی بین ۱۳۶۰ تا ۱۴۲۰ دلار در هر تن قرار گرفت.

روند کاهشی در قیمت های پلی پروپیلن چین که در آن بازار برای جذب محصولات تولید شده در کارخانه های فعال با سوخت زغال سنگ تلاش می کند و مصرف کم به احتمال زیاد در روزهای آتی موجب پایین رفتن قیمت ها در بازار ترکیه خواهد شد. هم اکنون که طبق شاخص قیمت ChemObris قیمت ها در چین به پایین ترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده، محاسبات نظریِ سود هر تن از این محصولات نشان می دهد قیمت های هموپلیمر وارداتی به ترکیه ممکن است حتی از رقم ۹۵۰ دلار در هر تن (CFR) شروع شود. از طرف دیگر برخی از معامله کنندگان ادعا می کنند اگر عرضه از طرف ایران پایین باقی بماند ممکن است تخفیف ها تا حدودی کمتر شود. به علاوه به سبب عرضه کم و افزایش پروپلین در بازار نقدی در این هفته پیش بینی ها برای قیمت محصولات در اروپا در کوتاه مدت حاکی از روندی ثابت و رو به افزایش است.

قیمت های مرجع

خاورمیانه

پلی پروپیلن رافیا؛ ۱۰۲۰ تا ۱۰۳۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در دو سر بازه)

پلی پروپیلن فیبر؛ ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در دو سر بازه)

ایران

پلی پروپیلن رافیا؛ ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در دو سر بازه)

پلی پروپیلن فیبر؛ ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (کاهش ۱۰ دلاری در دو سر بازه)

ارسال نظر