کد خبر : 31051

تشدید رقابت پس از ورود نفت ایران به بازار اروپا

تشدید رقابت پس از ورود نفت ایران به بازار اروپا

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه بار دیگر با کاهش روبرو شد به طوریکه دو نفت خام برنت و WTI در هفته گذشته افت هشت درصدی قیمت را تجربه نمودند. کاهش قیمت نفت با خبر افزایش تعداد دکلهای حفاری نفتی در آمریکا برای اولین بار پس از یازده هفته آغاز شد.

مؤسسه خدمات نفتی Baker Hughes اعلام نمود که در هفته منتهی به ۱۳ نوامبر دو دکل حفاری دیگر وارد مدار تولید نفت شده و مجموع تعداد آنها به ۵۷۴ واحد رسیده است. این امر حاکی از انگیزه تولیدکنندگان برای سرمایه گذاریهای جدید به منظور بهره برداری از میادین نفتی علیرغم روند نزولی قیمت می باشد. پس از آن نگرانی درباره مازاد عرضه نفت در جهان تجدید شد. زیرا آژانس بین المللی انرژی اعلام نمود که ۳ میلیارد بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی در سرتاسر جهان تا آخر ماه سپتامبر ذخیره شده که در این میان تولید نفت توسط عراق، روسیه و عربستان و همچنین شیل اویل آمریکا نقش مهمی در بالا رفتن این حجم از موجودی داشته اند و موجودیهای انبوه نفتی مانع از بروز عکس العمل قیمت نسبت به بروز هر گونه اختلال در عرضه نفت خواهد شد.

وضعیت موجودیهای نفتی در جهان

oil.13nov

IEA می افزاید؛ تقاضای نفت در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱/۲ میلیون بشکه در روز افزایش نشان خواهد داد. البته شرایط ناامیدکننده اقتصادی برای جهان (به استثنای ایالات متحده که روند رو به بهبود را طی می کند) بر نگرانی های تقاضای انرژی دامن زده که این کاهش تقاضا از سوی چین تأثیرگذاری بیشتری دارد. طبق آخرین آمار ارائه شده، رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه سوم ۰/۳ درصد بوده که کمتر از پیش بینی های انجام شده در این خصوص و همچنین پایینتر از رشد ۰/۴ درصدی این منطقه در سه ماهه دوم بوده است.

بنابراین IEA نسبت به عمیق تر شدن روند کاهش قیمت نفت هشدار داده که شرایط بودجه ای نامناسبی را برای کشورهای وابسته به نفت از جمله عربستان به دنبال خواهد داشت. در مقابل، بهبود یافتن وضعیت اقتصادی آمریکا سبب شده تا یکی از اعضای فدرال رزرو این کشور رشد ۲/۵ درصدی را برای مدت زمان باقیمانده پایان سال تخمین زده و احتمال افزایش نرخ بهره را در این کشور بالا بداند.

خبری که افزایش ارزش دلار و تبعات منفی آن بر بازار بورس کالا را به همراه داشت. علاوه بر آن آژانس خبر از تشدید رقابت در بازار نفت اروپا پس از ورود نفت ایران به این منطقه نیز داده است. طبق گزارشات IEA، اروپا روزانه ۹ میلیون بشکه نفت مصرفی خود را توسط واردات تأمین می نماید که دو سوم از این میزان (شش میلیون بشکه در روز) به نفت خامهای ترش روسیه، عربستان و عراق اختصاص دارد که از این پس با حضور ایران این عرصه رقابتی تنگتر خواهد شد. نبود ایران توانست فضای مساعدی را در اختیار عراق بگذارد که طی ماههای ژوئیه و اوت یک میلیون بشکه در روز از نفت خود را روانه بازار اروپا می نمود. این شرایط سبب شده بود که عربستان نیز به مشتریهای جدید روی آورد به طوریکه برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته با یک پالایشگر سوئدی وارد معامله شده و سپس یک محموله را نیز به لهستان عرضه نمود.

روند جریان انواع نفت خامهای ترش به بازار اروپا

oil-13nov-1

لذا مجموعه عوامل فوق سبب شدند تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر طی معاملات روز ۱۳ نوامبر ۱/۰۱ دلار (۲/۴ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۴۰/۷۴ دلار برسد. WTI در هفته گذشته ۳/۶۵ دلار (۸ درصد) کاهش بها داشت. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر ۴۵ سنت (۱ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۳/۶۱ دلار به تثبیت رسید. کاهش قیمت این نفت خام در هفته گذشته ۴ دلار (۸ درصد) گزارش گردید.

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر