کد خبر : 30816

قفل صادرات قیر شکسته می شود؟

قفل صادرات قیر شکسته می شود؟

پتروتحلیل- بازار قیر نسبت به سال گذشته با وجود قرار داشتن در فصل مصرف، بی رمق است و شرایط مللوبی ندارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، معاملات روز گذشته وکیوم باتوم نشان از بی رمقی بازار قیر دارد، به طوری که روز گذشته وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز که همیشه مورد توجه قیرسازها بود با قیمت پایه خریداری شد، حال آنکه در سال های گذشته و در همین زمان همواره وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز با تقاضای بالا و سقف قیمت مورد معامله قرار می گرفت.

میرجلال سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در گفت و گو با «پتروتحلیل» در این باره گفت: گردش مالی در بازار قیر بسیار کاهش یافته، از سوی دیگر بازار صادرات قیر نیز قفل شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد برای تحریک تقاضا در این بازار تنها پرداخت طلب پیمانکاران طرح های عمرانی بتواند چاره ساز باشد.

مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در ادامه با اشاره به اینکه صادرات قیر به ترکیه کاملا متوقف شده است، افزود: با توجه به اینکه قیمت قیر در ترکیه پایین تر از ایران است، صادرات قیر به این کشور در ماههای اخیر متوقف شده است.

وی گفت: در حال حاضر ترکیه از سوریه نفت خام ارزان قیمت وارد می کند و از این رو همواره قیمت کشف شده برای قیر در ترکیه ارزان تر از ایران است.

به گفته سیدجلالی مصرف قیر در ارمنستان نیز بسیار پایین است و از این رو عملا بازار صادرات قیر به کشورهای اطراف در خواب به سر می برد.

به این ترتیب وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز که روز گذشته به میزان ۷ هزارتن عرضه شده بود با همین حجم تقاضا روبه رو و با قیمت پایه ۶۷۸ تومان مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر در این روز عرضه ۳ هزارتنی قیر ۶۰۷۰ نفت جی، ۲ هزارتن تقاضا داشت و با قیمت پایه یعنی ۸۱۷ تومان خریداری شد.

همچنین قیر ۶۰۷۰ نفت پاسارگاد تهران نیز با حجم ۲ هزارتن عرضه شد که ۱۵۰۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۸۴۷ تومان توسط مصرف کنندگان خریداری شد.

در این بین وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس نیز به میزان عرضه یعنی ۱۲ هزارتن تقاضا داشت و با قیمت پایه یعنی ۷۱۲ تومان توسط مصرف کنندگان خریداری شد.

در همین حال قیر ۶۰۷۰ پالایش نفت پاسارگاد تهران، نفت پاسارگاد بندرعباس، نفت پاسارگاد شیراز و اراک نیز با قیمت های پایه مورد معامله قرار گرفتند.

البته در این روز گوگرد گرانوله پالایش نفت تبریز با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد. عرضه ۵۰۰ تنی این کالا ۱۲۸۰ تن تقاضا داشت. قیمت پایه این محصول ۳۰۵ تومان بود و معامله گران قیمت ۳۳۶ تومان را در رقابت برای خرید آن ثبت کردند.

البته گوگرد گرانوله پالایش گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) با عدم استقبال معامله گران روبه رو و خریداری نداشت.

ارسال نظر