کد خبر : 30714

خریداران منصرف نشدند

خریداران منصرف نشدند

پتروتحلیل- با وجود کاهش قیمت پلی پروپیلن ها برای نیمه دوم آبان و همچنین افزایش عرضه آنها در بورس، همچنان این کالاها در بورس و بازار مورد توجه معامله گران قرار دارند، به طوری که روز گذشته پلی پروپیلن های عرضه شده در بورس کالا با افزایش تقاضا و در نیتجه رقابت خریداری شدند. البته میزان تقاضا و رقابت نسبت به هفته گذشته کاهش را نشان می دهد.

سجاد جلیلی، مدیرکالایی کارگزاری آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: حجم عرضه پلی پروپیلن ها یک ماه پیش به دلیل برخی مشکلات در مجتمع های تولیدکننده با کاهش روبه رو شد، از این رو قیمت این کالاها در بازار داخل تامرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومان نیز افزایش یافت و به این ترتیب سبب ایجاد فاصله قیمتی بین بازار و بورس شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز فاصله قیمتی پلی پروپیلن ها در بازار آزاد و بورس چشمگیر است و اکثر معامله گران را به خرید این کالاها ترغیب می کند، تاکید کرد: علاوه بر فاصله قیمتی بورس و بازار، در هنگام کاهش عرضه ها، بازاریان اقدام به پیش فروش پلی پروپیلن به مشتریان خود کردند و همین موضوع نیز یکی از دلایل مهم مقاومت در برابر کاهش قیمت ها است؛ چرا که پیش فروش محصولات سبب کند شدن کاهش قیمت ها در زمان افزایش عرضه می شود.

مدیرکالایی کارگزاری آگاه همچنین افزود: گر چه در حال حاضر شاهد افزایش عرضه ها با توجه به برطرف شدن مشکلات خطوط تولید در مجتمع های پتروشیمی هستیم، اما همچنان در برابر افت قیمت از سوی بازار مقاومت می شود و این موضوع به کم بودن زمینه این کالا در بازار داخل و پیش فروش کردن محصولات توسط تاجران برمی گردد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر و با افزایش حجم عرضه ها اکثر بازاریان با پیش فروش کردن محصولات تلاش می کنند تا از افت قیمت جلوگیری کنند و تنها راه تغییر بازار در این شرایط افزایش عرضه ها در حد قابل توجه است تا مقاومت معامله گران شکسته شود.

در همین حال روز گذشته پلی پروپیلن های نساجی نویدزرشیمی که جمعا به میزان ۱۰۰۸ تن عرضه شده بودند،جمعا ۱۱۹۷ تن تقاضا داشتند. قیمت پایه این کالاها ۳ هزار و ۴۰۶ تومان بود و معامله گران میانگین قیمت ۳ هزار و ۴۰۹ تومان را برای گرید ۵۱۰L و ۳ هزار ۳۹۵ تومان را برای گرید ۵۵۰J ثبت کردند.

همچنین پلی پروپیلن C30S مارون نیز روز گذشته به میزان ۱۴۹۶ تن عرضه شد و ۳۵۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۰۶ و میانگین ثبت شده برای خرید آن ۳ هزار و ۶۴۴ تومان بود.

البته این رقابت ها در حالی صورت گرفت که اکثر معامله گران از کاهش ۱۸ تومانی قیمت پلی پروپیلن ها برای عرضه در نیمه دوم آبان ماه روز گذشته آگاهی داشتند و با وجود عدم کاهش قیمت ها در روز دوشنبه توسط پتروشیمی های عرضه کننده، از خرید خود منصرف نشدند.

ارسال نظر