کد خبر : 30580

پایین ترین قیمت پلی پروپیلن در ۶ سال گذشته

پایین ترین قیمت پلی پروپیلن در ۶ سال گذشته

پتروتحلیل- قیمت های پلی پروپیلن به پایین ترین رقم خود در ۶ سال اخیر رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق داده های پایگاه تحلیلی ChemObris قیمت های پلی پروپیلن در بازار داخلی چین به پایین ترین قیمتی رسید که از سال ۲۰۰۹ تا به حال دیده شده است. به گفتۀ فروشندگان بعد از افزایش قیمت این محصول در مدتی کوتاه بعد از تعطیلات ملی این کشور میزان تقاضا مجددا سقوط کرده و عرضۀ فراوان و قیمت های پایینِ پروپیلن نیز موجب کاهش قیمت این محصول شد. این داده ها همچنین نشان می دهد برای اولین بار از جولای امسال قیمت های پلی پروپیلن در بازار داخلی چین نسبت به قیمت های این محصول در بازار وارداتی میزان کمتری دارند که بر این مسئله دلالت دارد که فروشندگان بازار وارداتی در روزهای آتی با فشار برای پایین آوردن قیمت خود مواجه خواهند بود.

یکی از توزیع کنندگان می گوید: «تولیدکنندگان داخلی در پاسخ به پایین آمدن تقاضای قیمت های خود را در حدود ۲۰۰ یوآن (۳۲ دلار) در هر تن کاهش دادند.»

توزیع کنندۀ دیگری اضافه می کند: «وضعیت ناامید کنندۀ تقاضا و فراوانیِ عرضه موجب کاهش قیمت شده اند و با توجه به اینکه تبدیل کنندگان در خریدهایشان با احتیاط عمل می کنند ما انتظار نداریم شاهد بهبود چشمگیر وضعیت تقاضا باشیم.» در بازار واردات چین به صورت CFR قیمت ها نسبت به هفته گذشته بدون تغییر و بین ۹۷۰ و ۱۰۳۰ دلار در هر تن و گزارش شده است که قراردادی برای پلی پروپیلن گرید رافیا از برزیل با قیمتی معادل رقم بازۀ پایینیِ این محدودۀ قیمتی منعقد شده است.

یکی از فروشندگان که قیمت های پیشنهادی آن برای رافیای هندی به صورت CFR بین ۹۹۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن اسد، می گوید: «تقاضا برای پلی اولفین بالا نیست و همچنین تقاضا برای پلی پروپیلن از پلی اتیلن کمتر است. ما تمایل داریم با خریدارانی که در خریدشان جدی هستند مذاکره کنیم.»

پیش بینی می شود به سبب اینکه کافی بودن عرضه و کم بودن تقاضا فروشندگان را مجبور ساخته برای بستن قرارداد تخفیف بدهند، قیمت های پلی پروپیلن در هفته های آتی نیز کاهش خواهد یافت. اقتصاد چین در سه ماهۀ سوم امسال ۶/۹ درصد رشد داشته است که برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ این رقم کمتر از ۷ درصد بوده است در حالی که طبق گزارشات سازمان آمار این کشور تولید صنعتی در ماه سپتامبر با رقم ۵/۷ و کمتر میزان پیش بینی شده رشد داشته است. پیش بینی می شود شرکت China Coal Mengda تا پایان این ماه یک کارخانه پلی پروپیلن جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال را افتتاح کند.

ارسال نظر