کد خبر : 30546

کاهش ذخیره فرآورده های نفتی

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز چهارشنبه پس از سه روز کاهش با افزایش روبرو شد. سوآپ نفت آمریکا به مکزیک، کاهش موجودی فرآورده های میان تقطیر و تصمیمات اخیر فدرال رزرو منجر به بالا رفتن قیمت نفت شد به طوری که تنها پس از سی دقیقه از آغاز معاملات بیش از یک دلار در هر بشکه بر بهای نفت افزوده شد.

روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش رسمی و هفتگی وضعیت موجودیهای نفتی این کشور اعلام کرد که موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر ۳/۴ میلیون بشکه افزایش یافته اما ۷۸۵ هزار بشکه از ذخیره سازی نفت در کوشینگ اوکلاهما کاسته شده است. همچنین این گزارش می افزاید، موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب ۱/۱ و ۳ میلیون بشکه کاهش نشان داده و ضریب بهره برداری پالایشی به ۸۷/۶ درصد رسیده است.

کارشناسان رویترز پیش بینی افزایش ۳/۱ را برای افزایش موجودی نفت خام کرده بودند و API نیز افزایش ۴/۱میلیون بشکه را اعلام کرده بود. بنابراین، خبر بالا رفتن ذخیره سازی نفت توسط EIA نتوانست تأثیر چندانی در جهت کاهش قیمت نفت بگذارد اما در همین حال کاهش بیش از انتظار موجودی فرآورده ها تأثیر مثبتی در این زمینه داشت.

وضعیت موجودی های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵

oil-28oct

از سوی دیگر، شرکت Pemex مکزیک اعلام کرد که مجوز واردات روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت سبک آمریکا را از این ماه دریافت کرده اما این به ازای هر بشکه نفت وارداتی می بایست نفت خام خود را به این کشور ارسال کند. همچنین نحوه معامله سوآپ بوده و معامله گران اظهار داشتند که از موجودی نفت آمریکا نخواهد کاست. با این وجود بارقه امیدی در جهت سست شدن قانون منع صادرات نفت خام آمریکا را به وجود آورد. کارشناسان نفتی اظهار داشتند که نه صادرات نفت مکزیک و نه کاهش موجودی فرآورده های نفتی بر کم شدن مازاد عرضه نفت در بازار دلالت نکرده و تأثیر تولید فزاینده نفت همچنان عامل اصلی تعیین روند قیمت نفت است. به علاوه، نشست اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خاتمه یافت که طی آن تصمیم گرفته شد در سال جاری نرخ بهره همچنان در سطح نزدیک به صفر باقی بماند. این خبر به پایین آمدن ارزش دلار آمریکا منجر شده و قیمت نفت را افزایش داد.

مجموعه شرایط فوق سبب گردیدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر طی دادوستد روز ۲۸ اکتبر ۲/۷ دلار (۶/۳ درصد) افزایش یافته و در سطح بشکه ای ۴۵/۹۴ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با ۲/۲۴ دلار (۴/۸ درصد) افزایش به بشکه ای ۴۹/۰۵ دلار بالغ گردد.

تحلیل گران بازار نفت معتقدند که عوامل بنیادین بازار ضعیف بوده و دلیلی برای بازگشت قیمت نفت به سطح ۵۰ دلار در هر بشکه نیست. افزایش قیمت روز گذشته نیز مقطعی بوده و از لحاظ تکنیکی پس از چند روز کاهش طبیعی است.

منحنی فوروارد نفت خامهای WTI و برنت

oil-28oct1

منبع: نشریه بازار جهانی نفت

ارسال نظر