کد خبر : 30510

هشدار بانک گلدمن ساکس درباره قیمت نفت

هشدار بانک گلدمن ساکس درباره قیمت نفت

پتروتحلیل- در پی نگرانی برای استمرار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و نیز کند شدن رشد تقاضا، بهای نفت خام در روز دوشنبه بار دیگر با کاهش روبرو شد.

علاوه بر وفور نفت خام در بازار، اینک نگرانی برای ازدیاد فرآورده های نفتی نیز در بازار وجود دارد به ویژه آنکه ضریب بهره برداری پالایشی پس از تعمیرات اساسی بالاتر رفته و از سوی دیگر، به خاطر گرمتر شدن هوا از تقاضا برای فرآورده های مورد نیاز برای گرمایشی نیز کاسته خواهد شد. بانک گلدمن ساکس نیز نسبت به ریسک کاهش قیمت نفت تا بهار ۲۰۱۶ هشدار داد چرا که مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی (شامل دیزل) آمریکا و اروپا رو به انباشت است.

معامله گران نیز می گویند؛ از آنجائی که مخازن فرآورده رو به پر شدن می باشند، محمولات به فروش نرفته دیزل و سوخت جت به خارج از اروپا به ویژه آفریقا ارسال می گردند. این امر برای ULSD بیشتر مشهود بوده که در نهایت منجر به فشار قیمتی بیشتری بر روی نفت خام خواهد گردید. از این رو روز دوشنبه بهای ULSD در بازار نایمکس ۲ درصد و قیمت نفت گاز در بازار ICE یک درصد تقلیل یافت. بانک گلدمن ساکس افزود، زمستان امسال در اروپا ۵۰ روز درجه گرمایش کمتری نسبت به معمول فصل مشاهده خواهد شد. این شرایط حتی به پایین آمدن قیمت گاز طبیعی نیز منجر شده و وضعیت موجودی فرآورده های نفتی را ناامیدکننده می سازد.

افزایش موجودیهای نفتی در کنار زمستان گرمتری که برای اروپا و آمریکای شمالی در نتیجه پدیده جوی ال‌نینو پیش‌بینی می‌شود، به مصرف کمتر نفت خام از سوی پالایشگاه‌ها منجر خواهد شد. شایان ذکر است که بانک گلدمن ساکس بدبینانه ترین برآوردها را نسبت به قیمت نفت ارائه کرده و حتی پیش بینی قیمت ۲۰ دلار در هر بشکه را برای نفت کرده است. در این راستا یک شرکت مطالعاتی انرژی اظهار داشته که مازاد عرضه برای نفت خام در حال تسری به سمت فرآورده‌های نفتی است به طوری که موجودی آنها در سه ماهه سوم سال جاری به طور متوسط روزانه ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این مؤسسه برآورد کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز تقاضای جهانی نفت را در برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ کرده است. علاوه بر آن، کارشناسان نفتی پیش بینی می کنند که در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر ۳ میلیون بشکه بر حجم ذخیره سازی نفت ایالات متحده افزوده شده باشد. این عوامل سبب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر طی معاملات روز ۲۶ اکتبر ۶۲ سنت (۱/۴ درصد) کاهش یافته و در سطح هر بشکه ۴۳/۹۸ دلار به تثبیت برسد.

همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۴۵ سنت (۰/۹ درصد) کاهش به بشکه ای ۴۷/۵۴ دلار رسید. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی می گوید؛ در حالی که مصرف کنندگان از قیمت ارزان نفت استقبال می کنند، شرکتهای نفتی از تأخیر و یا بعضا" لغو پروژه های جدید متضرر شده اند.

وی افزود؛ به دلیل قیمت پایین نفت سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال ۲۰۱۶ احتمالا" پس از کاهش ۲۰ درصدی در سال جاری، کاهش مجددی خواهد داشت که اگر این اتفاق رخ دهد، این اولین بار در دو دهه گذشته است که شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی برای دو سال متوالی خواهیم بود. لذا باید به فکر عواقب این کاهش سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند‌مدت باشیم.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده؛ اگر قیمت نفت همچنان در حدود ۵۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه در مدت پنج سال یا کمتر با بحران مالی روبرو خواهند شد که این بحران، بویژه عربستان سعودی، عمان و بحرین را در بر خواهد گرفت. به پیش بینی صندوق بین المللی پول، قیمت ارزان نفت، تنها در سال جاری میلادی حدود ۳۶۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی منطقه خاورمیانه می کاهد. با این وجود امید چندانی برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد. مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت؛ پیش‌بینی نمی‌شود که ظرف سه سال آینده، قیمت نفت به روزهای اوج خود باز‌ گردد. وی افزود: بازار نفت خام به بازاری غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده؛ در حالی که نوسان این بازار درگذشته در حد چند سنت بوده این روزها، نوسان در حد چند دلار است. در خوشبینانه‌ترین حالت، قیمت نفت تا دو سال آینده حدود ۶۰ دلار باشد اما این پیش‌بینی هم وجود دارد که تا سال ۲۰۲۵ وضعیت به همین منوال باشد.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازار جهانی

naft-26 oct

منبع:نشریه بازارجهانی نفت

ارسال نظر