کد خبر : 30320

سبقت روسیه از عربستان در صادرات نفت

سبقت روسیه از عربستان در صادرات نفت

پتروتحلیل- قیمت نفت در بازارهای جهانی پنج شنبه حدود دو درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح سه هفته اخیر رسید.

به گزارش «پتروتحلیل» به نقل از نشریه جهانی بازار نفت، اعلام افزایش فراتر از انتظار موجودی نفت خام ایالات متحده منجر به این امر شد، هرچند که کاهش ذخیره سازی فرآورده های نفتی توانست مانع از افت بیشتر قیمت نفت شود. EIA روز گذشته در گزارش هفتگی خود از بالا رفتن ۸/۰۳ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر خبر داد.

با اینکه ضریب بهره برداری پالایشی ۰/۴ درصد بیشتر شده بود، اما افزایش واردات نفت خام به میزان روزانه ۱۵۶ هزار بشکه تأثیر آن را جبران کرد. این گزارش کاهش موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر را به ترتیب ۱/۵ و ۲/۶ میلیون بشکه اعلام کرد. برخی کارشناسان اظهار داشتند که علیرغم بالا بردن عملکرد پالایشی از ذخیره سازی فرآورده ها کاسته شده که احتمال وجود دارد بتواند قیمت نفت را در روزهای آتی بیافزاید.

وضعیت موجودی های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵

mojodi

این خبر موجب شد تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر ۱/۰۹ دلار (۲/۴ درصد) کاهش یافته و به هر بشکه ۴۵/۲۰ دلار رسید. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر ۸۶ سنت (۱/۸ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۷/۸۵ دلار به تثبیت رسید.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که قیمت پایین نفت معضل کسری بودجه را برای کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به وجود آورده و شرایط نامناسب بازار نفت کند شدن رشد اقتصادی را تشدید می کند. کاهش قیمت نفت موجب کم شدن ۳۶۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی کشورهای خاورمیانه شده است. علاوه برآن بایستی تأثیر گسترده و بلندمدت کاهش رشد اقتصادی چین بر بازار را نیز در نظر داشت. با اینحال یک کارشناس نفتی گفت در صورتی که بازار به توازن دست یابد انتظار افزایش کمی برای قیمت وجود داشته و بهای نفت در حدود ۶۰-۵۵ دلار در هر بشکه خواهد بود.

نشست کشورهای عضو اوپک و چند تولیدکننده غیر عضو این سازمان روز گذشته در وین برگزار شد که در آن به موضوع سطح قیمت ها و کاهش احتمالی تولید نفت پرداخته نشد. این نشست به دعوت ونزوئلا تشکیل شده و قرار بود پیشنهاد این کشور برای حفظ قیمت نفت در محدوده ۱۰۰-۷۰ دلار مورد بررسی قرار گیرد و کشورهای آذربایجان، برزیل، کلمبیا، قزاقستان، نروژ، مکزیک، عمان و روسیه نیز دعوت شدند. پیشتر روسیه اعلام کرد که دلیلی برای کاهش عرضه نمی بیند. قزاقستان و آذربایجان نیز اعلام کردند که می توانند با قیمتهای کنونی کشورهای خود را اداره کنند. وزیر انرژی آذربایجان نیز گفته است که این کشور هم به این نشست دعوت شده ولی قرار نیست در آن شرکت کند. زیرا نفت تولیدی آذربایجان در اختیار یک کنسرسیوم است و این کشور به تنهایی نمی تواند در مورد حجم تولیدات خود تصمیم بگیرد. در مجموع دست اندرکاران بازار نفت انتظار تصمیم به کاهش تولید از جانب اوپک را ندارند.

آمار گمرک چین نشان می دهد که روسیه در ماه سپتامبر در صادرات نفت به چین از عربستان پیشی گرفت به طوری که چین در ماه مذکور ۴/۰۴۲ میلیون تن (۹۸۳/۵۹ هزار بشکه در روز) نفت از روسیه وارد کرد که ۴۲ درصد بیش از سال گذشته بود در حالی که در همین ماه واردات نفت چین از عربستان ۹۶۱/۷۱ هزار بشکه در روز بوده که ۱۶ درصد کمتر از سال قبل می باشد. علاوه بر اینکه قیمت فروش به صورت تک محموله از جانب روسیه جذابیت داشته، عواملی مانند اینکه پالایشگاههای کدام منطقه در تعمیرات به سر می بردند نیز در تغییرات آمار ماهانه مؤثر بوده اند. با این حال نفت خامهای روسیه به ویژه ESPO برای پالایشگران مستقل چین از مطلوبیت برخوردار هستند.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازارهای جهانی نفت

gheimat1

ارسال نظر