کد خبر : 30194

از سود «زاگرس» تا سود «تاپیکو»

پتروتحلیل- پتروشیمی زاگرس تصمیم برای تعدیل سود ندارد، این در حالی است که تاپیکو سود خود را ۵۵۰ ریال اعلام کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پتروشیمی زاگرس امروز در گزارشی اعلام کرد: با توجه به در پیش بودن تعمیرات اساسی در ۶ ماه دوم سال جاری و همچنین نزولی بودن نرخ های جهانی متانول، این شرکت تصمیمی برای تعدیل سود ندارد. شرکت در ۶ ماه نخست بیش از ۶۶درصد از سود خود را محقق کرده و وضعیت تولید و فروش بسیار خوبی داشته است. بر اساس اطلاعاتی که شرکت ارائه کرده نرخ گاز بر اساس فاکتورهای پتروشیمی مبین در گزارش ۶ ماهه درج شده است.

همچنین سرمایه گذاری نفت، گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ را ۵۵۰ ریال اعلام کرده است. در گزارش ۳ ماهه سود هر سهم همچنان ۵۵۰ ریال است هرچند برخی جزئیات تغییر یافته است. این شرکت از محل سود تقسیمی زیر مجموعه ها، ۱۹۸۵۰ میلیارد ریال و از محل فروش دارایی های خود ۹۳۹۶ میلیارد ریال سود به دست می آورد که این بخش دوم قابل تکرار نیست و در گزارش ۳ ماه نیز محقق نشده است. همچنین باید گفت که شرکت به صورت سالانه ۶۱۹۰ میلیارد ریال هزینه مالی بابت پروژه‌های در دستور کار قرار گرفته پرداخت می‌کند. آخرین سرمایه اسمی شرکت ۴۳٫۵ هزار میلیارد ریال است و با توجه به در دست بودن پروژه‌هایی همچون پالایشگاه خلیج فارس، این شرکت سیاست تقسیم سود خود را ۱۰ درصد اعلام کرده است.

در همین حال هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قصد دارد ۲۵ میلیارد سهم جدید منتشر کند. بر پایه ی بیانیه ثبت ارائه شده، این افزایش سرمایه جهت جبران مخارج انجام شده است. با انجام اینکار سرمایه اسمی شرکت به ۵۰هزار میلیارد ریال می رسد و شرکت در واقع ۱۰۲درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌دهد. این رویداد تاثیر سود و زیانی ندارد و صرفا منجر به رقیق شدن قیمت سهم در بازار می‌شود.

شرکت نفت بهران در مجمع عمومی عادی فوق‌العاده که در تاریخ ۲۵ مهرماه برگزار شد گزارش هیات‌مدیره توسط مدیریت قرائت شد و توضیحات کافی در مورد نحوه فروش قدرالسهم شرکت در مجتمع ارم به میزان ۶ هزار و ۵۹۶ متر مربع به استماع مجمع عمومی رسیدو همه سوالات در خصوص مصوبه مذکور مورد توجه قرار گرفت.

ارسال نظر