کد خبر : 30187

پلی پروپیلن بازها کوتاه آمدند

پلی پروپیلن بازها کوتاه آمدند

پتروتحلیل- گر چه حجم معاملات در هفته جاری و در رینگ پتروشیمی ۱۶ هزارتن افزایش را نشان می دهد، اما شروع تعطیلات بلافاصله پس از معاملات سبب شد تا بازار داخل تغییر محسوسی نداشته باشد و حتی برخی از معامله گران بازار پتروشیمی قیمت محصولات را نیز در روز گذشته اعلام نکردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال معاملات محصولات پلیمری روز سه شنبه با افزایش حجم عرضه ها برای گروه های مختلف محصولات پلیمری به میزان ۱۶ هزارتن روبه رو بود، همچنین حجم معاملات نیز ۱۶ هزار تن نسبت به هفته گذشته افزایش داشت.

به این ترتیب در این روز محصولات آف گرید، پلی اتیلن های سبک فیلم و لوله های پلی اتیلنی، همچنین پی وی سی و برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها با استقبال معامله گران روبه رو شده و در نهایت با رقابت خریداری شدند.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم درباره معاملات روز سه شنبه به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: حجم مصرف برخی از محصولات پلیمری مانند آف گریدها و پلی اتیلن های سبک فیلم افزایش یافته است. وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف نایلون های عریض کشاورزی به دلیل بارندگی، پلی اتیلن های سبک فیلم فعلا مورد توجه هستند. همچنین در فصل مصرف لوله های پلی اتیلنی ساخته شده از پی وی سی نیز قرار داریم. از سوی دیگر برخی از اخبار نیز مانند پرداخت اعتبار به کشاورزان توسط دولت و ... هم باعث افزایش تقاضا برای گروه پلی اتیلن پایپ گرید شده است.

با این حال برخی از محصولات نیز در هفته جاری توسط تعدادی از خریداران معامله شده و به نوعی انحصار آنها همچنان حفظ شده است. محصولاتی همچون پی وی سی در هفته های اخیر توسط عده ای خریداری شده و همچنان بازار این کالا حفظ شده است.

البته در هفته جاری اخباری در خصوص تعویض خط تولید گرید ۶۵ در پتروشیمی بندرامام و غدیر نیز انتشار یافت، از این رو برخی از معامله گران معتقدند؛ عده ای در حال جمع کردن محموله های ۶۵ هستند و احتمالا با تغییر خط تولید این گرید، بازار این کالا را به دست خواهند گرفت.

علاوه بر این گریدهای ۵۷ و ۷۰ پتروشیمی آبادان نیز که در این روز به صورت سلف عرضه شده بودند با استقبال معامله گران روبه رو شدند، برخی از کارشناسان بازار احتمال می دهند با توجه به کاهش رطوبت و گرمای هوا، حجم تولیدات آبادان افزایش خواهد یافت و به این ترتیب پتروشیمی آبادان می تواند آسان تر از گذشته محموله های فروخته شده را به خریداران تحویل دهد.

با این حال در هفته جاری پلی پروپیلن بازها از موضع خود کوتاه آمدند و به این ترتیب نرخ این کالاها روندی نزولی پیدا کرد. پلی پروپیلن بازها در هفته های اخیر اقدام به رقابت برای خرید این کالاها می کردند. انحصاری کردن بازار پلی پروپیلن در مقابل عرضه های کم از دلایل رقابت برای خرید این کالاها عنوان شده است.

البته در روز سه شنبه نیز ۱۵۰۰ تن از عرضه ۴ هزارتنی محموله C30S که به صورت سلف عرضه شده بود، توسط یک نفر خریداری شد. برخی از معامله گران معتقدند؛ آخرین تلاش ها هم برای شکسته نشدن قیمت این کالا موفقیت آمیز نبوده است.

در همین حال روز سه شنبه همچنان «پت» ۸۲۱ مورد توجه خریداران قرار داشت، گر چه محموله ۲ هزارتنی این کالا به صورت سلف عرضه شده بود، اما ۳۷ هزارتن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۷ تومان بود، معامله گران برای خرید این کالا سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۴۰۶ تومان را ثبت کردند. این در حالی است که فصل مصرف «پت» های بطری به اتمام رسیده است و روند قیمت این کالا در بازارهای جهانی منفی است. برخی از معامله گران می گویند: قطع بارگیری پتروشیمی تندگویان یکی از دلایل توجه معامله گران به این محصولات در هفته جاری بوده است.

البته در این روز حجم تقاضا برای پلی استایرن ها با توجه به افزایش عرضه آنها کاهش یافته بود، به این ترتیب از التهاب این بازار نیز کاسته شد.

با این حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به اینکه روند قیمت پایه محصولات پلیمری در هفته جاری صعودی بوده است، اکثر معامله گران ترغیب به خرید شده اند، این در حالی است که در بازار محصولات پتروشیمی همواره خریداران با افزایش قیمت ها اقدام به خرید می کنند.

البته دو هفته گذشته حجم عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا ۲۰ هزارتن نسبت به ۴ هفته گذشته آن کاهش یافته بود و این موضوع از سوی کارشناسان این بازار مهمترین دلیلی بود که رقابت برای خرید پلی اتیلن های سنگین بادی، تزریقی، اکستروژن، پی وی سی، «پت» ها، پلی اتیلن سبک خطی و پلی استایرن ها را افزایش داده بود.به این ترتیب برخی از خریدارانی که در هفته های گذشته محصولات با عرضه های کم را جمع آوری کرده بودند، در هفته جاری تلاش کردند تا نرخ های گذشته را حفظ کرده و اجازه تعدیل قیمت ها را ندهند.

به گفته معامله گران اگر افزایش عرضه ها همچنان ادامه داشته باشد، خریدارانی که اقدام به انحصاری کردن برخی از محصولات کرده اند در هفته های آتی دیگر موفق به حفظ کردن قیمت ها نخواهند شد.

البته برخی از کارشناسان بازار نیز به خریدهای احساسی تعدادی از معامله گران اشاره کرده و می گویند: خرید پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ در هفته جاری اندکی احساسی به نظر می رسد، این در حالی است که به گفته این گروه حجم مصرف این کالا از عرضه آن بیشتر نیست، اما روز سه شنبه شاهد ثبت تقاضای ۷ هزارتنی برای عرضه ۴ هزاتنی آن بودیم.

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند خریدهای احساسی در این بازار با توجه به نبود چشم انداز مشخص از آینده افزایش یافته است؛ در کنار این موضوع برخی از معامله گران هم تلاش می کنند به هر ترتیبی بازار محصولات پتروشیمی را از حالت انفعال خارج کرده و با رونق درگیر کنند.

ارسال نظر