کد خبر : 30097

رتبه ایران در صادرات پلی اتیلن و پلی پروپیلن به ترکیه؟

رتبه ایران در صادرات پلی اتیلن و پلی پروپیلن به ترکیه؟

پتروتحلیل- طبق آمارهای پایگاه تحلیلی ChemObris در فهرست عرضه کنندگان اصلی پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ترکیه در ۸ ماهۀ اول سال ۲۰۱۵ به نسبت همین دورۀ زمانی در سال ۲۰۱۴ تغییرات چشمگیری صورت گرفته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار پلی پروپیلن عربستان سعودی جایگاه نخست خود را در فهرست عرضه کنندگان هموپلیمر پلی پروپیلن در ترکیه حفظ کرد. با این وجود واردات از این کشور بین ماه های ژانویه تا آگوست نسبت به همین بازۀ زمانی در سال ۲۰۱۴ ، به میزان ۲۱ درصد کاهش یافته است. کشور مصر که در سال ۲۰۱۴ چهارمین عرضه کننده بزرگ در ترکیه بود رکورد صادرات خود در سال گذشته را شکسته و در ۸ ماهۀ اول سال ۲۰۱۵ ، فروش خود را ۶۶ درصد افزایش داده است.

ایران بین ماه های ژانویه تا آگوست جایگاه خود در رتبه سوم صادرات به ترکیه را با کاهش ناچیزِ ۲ درصدی حفظ کرد و در حالیکه واردات سالانه از هند به میزان قابل توجه ۴۶ درصد کاهش یافته است و از این رو این کشور به رتبه چهارم سقوط کرده است. در چهار ماه ابتدایی امسال پیشنهاد فروشی از طرف شرکت های هندی صورت نگرفت و آن ها مجدداً در ماه می شروع به ارائه پیشنهادهایشان کردند. هند در سال ۲۰۱۴ دومین عرضه کنندۀ بزرگ هموپلیمر پلی پروپیلن بود.

در بازار پلی اتیلن، تغییری که از بیشترین اهمیت برخوردار بود در بازار پلی اتیلن سبک اتفاق افتاد. در این بازار صادرات عربستان سعودی به ترکیه در ۸ ماهۀ اول امسال از کل صادرات سال گذشتۀ این کشور فراتر رفته است. عربستان سعودی با افزایش ۳۰ درصدیِ صادرات خود نسبت به سال ۲۰۱۴ آذربایجان را کنار زده و به اولین عرضه کننده پلی اتیلن سبک در ترکیه ترکیه تبدیل شد. افزایش واردات از قطر ۶۶ درصد بود و این کشور را به دومین عرضه کننده در این بازار تبدیل کرد. و همین طور آلمان نیز با افزایش ۳۱ درصدی سهم خود از این بازار در رتبه سوم قرار گرفت.

در همین حال در بازار پلی اتیلن سنگین، عربستان سعودی همچنان اولین عرضه کننده است. ایران صادرات خود را نسبت به ۸ ماهۀ ابتداییِ سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داده و رتبۀ دوم کره جنوبی را تصاحب کرد. واردات سالانه ترکیه از کره جنوبی ۱۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین وضعیت مشابهی برای بازار پلی اتیلن خطی سبک برقرار بود و واردات سالانه از عربستان سعودی ۶ درصد کاهش یافت اما ایران بین ماه های ژانویه و آگوست با تکاپوی بیشتری عمل کرده و واردات سالیانه از این کشور ۱۴ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر