کد خبر : 29990

کاهش هزینه ها و سقوط قیمت پلیمرها در خاورمیانه

hdpe

پتروتحلیل- در ترکیه، با توجه به پایین آمدن قیمت صنایع بالا دستی و کاهش معاملات در سطح جهانی قیمت پلی اتیلنِ وارداتی از کشورهای خاورمیانه با دور جدیدی از کاهش برای ماه سپتامبر باز خواهد گشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در آغاز هفته گذشته یکی از تولیدکنندگان منطقه کاهش ۵۰ دلاری را اعلام کرد، اما با مقاومت خریداران مواجه شد و در پی آن یک شرکت بزرگ خاورمیانه ای ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن در قیمت هایش کاهش ایجاد کرد.

روی هم رفته بازه قیمتی کالاهای وارداتی از منابع خاورمیانه ای به ترکیه با سیستم فروش CIF و قبول شبه پول و مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی به شرح زیر است: فیلم پلی اتیلن با چگالی کم با قیمت ۱۱۸۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن، فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی کم کلاس c4 با قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۲۰ دلار در هر تن و فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی زیاد با قیمت ۱۲۴۰ دلار در هر تن. این ارقام به ترتیب کاهش ۴۰ تا ۷۰ دلاری، ۵۰ تا ۷۰ دلاری و ۳۰ تا ۷۰ دلاری در هر تن را نشان می دهند.

یکی از تولیدکنندگان اینگونه می گوید: «با توجه به مقاومت سرسختانه ای که از طرف خریداران شاهد آن هستیم به احتمال زیاد ما قیمت های پلی اتیلن خودمان را اصلاح کرده و در هفته آتی آن ها را کاهش دهیم». تولیدکنندۀ دیگری نیز بطور مشابه از ایدۀ فروش کالاهایش زیر ۱۲۰۰ دلار با سیستم فروش CIF خبر داد.

براساس این گزارش، رقم پیشنهادهای پلی اتیلن برای ایران از اواسط آگوست پایین آمده و برای فیلم پلی اتیلن با چگالی کم با سیستم فروش CPT با کاهشی ۸۰ تا ۹۰ دلاری به ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار رسیده است. در حالیکه از هفته گذشته قیمت پلی اتیلن خطی با چگالی کم و پلی اتیلن با چگالی بالا با کاهشی بیش از ۳۰ دلاری بطور هفتگی به ترتیب به ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۰ دلار و ۱۲۷۰ و ۱۲۸۰ دلار رسیدند.

در این میان، حتی قبل از آنکه قیمت اتیلن در بازار نقدی کره جنوبی با سیستم فروش FOB سقوط کند و به رقم ۸۵۰ دلار در هر تن برسد فیلم پلی اتیلن با چگالی بالا وارداتی از این کشور با کاهش ۴۰ دلاری به رقم ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسید و در بازار داخلی ترکیه نیز شرکت پتکیم در روز دوشنبه بر گریدهای پلی اتیلن با چگالی کم ۳۰ تا ۴۰ دلار کاهش قیمت اعمال کرد و پس از آن نیز کاهش قیمت از طرف فروشندگان واسطه ادامه یافت.

محدوده کلی قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده اینگونه گزارش شده است: پلی اتیلن با چگالی کم بین ۱۶۳۰ تا ۱۷۵۰ دلار در هر تن، پلی اتیلن خطی با چگالی کم بین ۱۶۵۰ تا ۱۶۸۰ دلار و پلی اتیلن چگالی زیاد بین ۱۶۳۰ تا ۱۷۲۰ دلار در هر تن. همۀ محدوده های قیمت کاهش هفتگی ۳۰ تا ۵۰ دلاری در هر تن را نشان می دهند. «این روزها نرخ تبادلات بسیار دستخوش تغییر است. حتی اگر خریداران در مورد تقاضای مصرف کنندگان نهایی شکایت نکنند، آن ها از اینکه سودشان خوب نیست اظهار تأسف می کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در حال حاضر که قیمت نفت خام در بورس کالای نیویورک در بازار آتی پایین تر از ۴۰ دلار در هر بشکه باقی می ماند و قیمت نفتا در بازار ژاپن با سیستم فروش CFT رکورد زده و به پایین تر از ۴۰۰ دلار در هر تن رسیده است، دورنمای کاهشیِ برای این کالا بطور واضحی مشخص است. هم تبدیل کنندگان و هم عرضه کنندگان موافقند که قیمت پلی اتیلن در این هفته برای محموله های خاورمیانه با سیستم فروش CIF پایین تر از ۱۲۰۰ دلار در هر تن خواهد آمد.

حاسبات چینی ها نشان می دهد که قیمت واردات پلی اتیلن از این منابع ممکن است تا ۱۱۷۰ دلار در هر تن کاهش یابد و فشار این کاهش قیمت بطور خاص در پلی اتیلن خطی با چگالی کم و پلی اتیلن با چگالی زیاد آشکار می شود. با توجه به اینکه قراردادهای اتیلن برای ماه سپتامبر با ۱۱۰ یورو در هر تن کاهش بسته شده اند انتظار می رود قیمت های جدید پلی اتیلن اروپا نیز کاهش یابند.

ارسال نظر