کد خبر : 29865

جم، «ایکس تری» بازها را پس زد

ms_&_gi_er_19

پتروتحلیل- معاملات محصولات پلیمری روز گذشته متاثر از نگرانی ها در خصوص افت قیمت نفت و انتظار برای اعلام قیمت های پایه در دوشنبه هفته آینده با احتیاط بیشتری دنبال شد، به طوری که حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب در صدر محصولات مورد توجه بازار همچنان «ایکس تری» خودنمایی می کند، به طوری که عرضه هزارتنی «ایکس تری» امیرکبیر در این روز با تقاضای ۵ هزارتنی روبه رو شد و معامله گران سقف قیمتی یعنی رقم ۴ هزار و ۷۶۷ تومان را برای خرید آن ثبت کردند. قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۳۳ تومان است.

البته عرضه CRP100 گرید لوله جم امروز با توجه به اعلام این مجتمع برای عرضه فوق العاده فردا با کاهش حجم تقاضا روبه رو شد، به طوری که عرضه هزارتنی این کالا با قیمت پایه ۴ هزار و ۳۳۳ تومان، ۴ هزار تن تقاضا داشت و بیشترین قیمتی که معامله گران برای خرید آن ثبت کردند، ۴ هزار و ۶۸۵ تومان بود. به نظر می رسد با توجه به عرضه ۲ هزارتنی فردای این مجتمع تقاضا در بازار باز هم کاهش یابد و رقابت برای خرید آن در محدوده ۳ تا ۶ درصد قرار گیرد، از این رو به نظر می رسد تقاضای «ایکس تری» بازها در آینده کاهش یابد.

در همین حال CRP100B گرید لوله مشکی جم هم امروز با رقابت اندک معامله گران روبه رو شد، به طوری که عرضه ۱۱۰ تنی آن ۲۹۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۶۸۳ تومان بود و بیشترین قیمت معامله گران برای خرید این کالا ۴ هزار و ۸۵۵ تومان رقم خورد.

البته امروز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم با توجه به انتشار اخباری در خصوص تغییر خط تولید آن با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شد و یکی از کالاهای مورد توجه بازار بود.

میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در حال حاضر قیمت پلی اتیلن های سبک و سنگین نسبت به نرخ های جهانی آنها فاصله اندکی دارند و از این رو معامله گران با اطمینان بیشتری وارد معاملات این گروه از کالاها می شوند، اما فاصله قیمتی پلی پروپیلن های داخلی با نرخ جهانی سبب شده تا بازار در انتظار اصلاح قیمت این کالاها باشد و از خرید صرفنظر کند.

به عقیده باقری، اکثر خریداران پلی پروپیلن ها با توجه به فاصله چشمگیر قیمت این کالاها با نرخ های جهانی، برنامه ریزی مشخصی برای خرید ندارند و از این رو منتظر یکسان سازی قیمت ها هستند، این در حالی است که کاهش قیمت پله ای این کالا و همسو سازی آن با نرخ جهانی تنها سبب بی رونقی در این بازار شده و مصرف کنندگان را وارد فاز استراحت کرده است.

در همین حال روز گذشته افزایش عرضه پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ جم تا مرز ۲ هزارتن سبب شد تا این کالا با قیمت پایه معامله شده و از توجه بازاریان به این کالا کاسته شود. پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم اما با رقابت اندک از سوی خریداران معامله شد و BL3 کرمانشاه نیز وارد سیستم مچینگ شد، به این ترتیب اندکی از توجه بازاریان به پتروشیمی جم روز گذشته کاسته شد.

مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در مورد معاملات روز گذشته پتروشیمی ها گفت: اکثر معامله گران در این روز بین خرید و عدم خرید تردید داشتند، از این رو حجم معاملات کاهش داشت، این در حالی است که نگرانی از افت قیمت نفت و به دنبال آن کاهش قیمت پلی اتیلن ها هم همچنان در بازار وجود دارد. از سوی دیگر قیمت های جدید محصولات پتروشیمی نیز هفته آینده دوشنبه اعلام خواهد شد و به این ترتیب احتیاط معامله گران برای ورود به مبادلات نسبت به هفته گذشته افزایش یافت.

البته در این روز پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ بندرامام هم با رقابت اندک معامله گران روبه رو شدند که محدود بود. «پت» های بطری که سلف بودند و «پت» های نساجی نیز در این روز با قیمت پایه معامله شدند، همچنین پلی استایرن های معمولی و مقاوم هم با حجم اندک معامله روبه رو بودند، انتظار بازار کاهش دوباره قیمت پایه این کالاها متاثر از نرخ های جهانی است، از این رو ورود به معاملات این کالاها با ترس از سوی بازایان انجام می شود.

در همین حال روز گذشته علاوه بر پلی استایرن های انبساطی «EPS» ها، گریدهای دورانی تبریز و جم نیز مشتری نداشتند و پلی پروپیلن ها هم حجم اندکی از معاملات را به خود اختصاص دادند.

به گفته باقری، اصلاح قیمت پلی پروپیلن ها و تعیین قیمت ها براساس فرمول می تواند رونق را به بازار پتروشیمی برگرداند؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از خریداران با توجه به تردید در خصوص قیمت های اعلامی ترجیح می دهند از خرید برخی از محصولات مانند پلی پروپیلن ها صرفنظر کنند، این در حالی است که عرضه کننده ها در حال حاضر محصولات خود را با قیمت ارز آزاد به مشتریان ارایه می دهند و از این رو حاشیه سود مطلوبی دارند و به این ترتیب نباید سبب بی رغبتی معامله گران شوند.

البته با توجه به اظهارنظرات متفاوت از قیمت نفت در آینده، ورود به معاملات محصولات پتروشیمی نیز سخت شده است، این در حالی است که تحلیل تکنیکال نفت کف قیمتی طلای سیاه را ۳۵ دلار نشان می دهد. با این حال با توجه به حجم بالای قراردادهای آتی نفت و رقابت نفت شیل همچنان پیش بینی ها در خصوص قیمت نفت در آینده بسیار دشوار است.

ارسال نظر