کد خبر : 29833

ترس پتروشیمی ها از نزول نفت

naft1

پتروتحلیل- ترس از افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، در هفته جاری سبب شد تا اکثر فعالان این حوزه قیمت های پیشنهادی خود را در بازار داخل کاهش دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به اینکه افت قیمت محصولات پتروشیمی در هفته های اخیر در بازار جهانی و داخلی ادامه دار شده است، اکثر معامله گران دیروز قیمت های پیشنهادی خود را تا محدوده نرخ های تمام شده بورس، پایین آوردند.

این در حالی است که در معاملات ۱۴ آگوست و براساس داده های پلاتس علاوه بر اتیلن، پروپیلن، اتیلن گلایکول و استایرن منومر نیز روندی کاهشی داشتند، به طوری که پروپیلن با ۱۶ دلار کاهش با قیمت ۸۰۴ دلار معامله شد، استایرن منومر هم ۸ دلار افت قیمتی داشت و به قیمت ۱۱۲۶ دلار رسید. قیمت اتیلن گلایکول هم ۱۴ دلار افت داشت و به رقم ۷۶۳ دلار در هر تن رسید.

همچنین در تاریخ یاد شده پلی اتیلن های سنگین بادی و فیلم، پلی اتیلن های سبک خطی و فیلم، پلی پروپیلن ها، پلی استایرن ها و پلی اتیلن های ترفتالات هم با افت قیمت روبه رو شدند.
در همین حال امروز هم افت قیمت ها ادامه دار شد و به این ترتیب معامله گران تلاش کردند تا محصولات ذخیره شده خود را ۵۰ تا ۱۰۰ تومان زیر قیمت بورس نیز به فروش برسانند؛ چرا که اطمینان از روند نزولی قیمت نفت و محصولات پتروشیمی همچنان به قوت خود باقی است.

این در حالی است که تولیدکنندگان نیز با مشکل نقدینگی مواجه هستند و حجم خریدهای آنها، همچنین میزان صادرات نیز به کشورهای ترکیه و عراق به شدت کاهش یافته است. البته هنوز محصولات پلیمری خریداری شده در هفته گذشته تسویه نشده اند و از این رو برخی از معامله گران معتقدند؛ احتمال دارد با ورود این کالاها به بازار داخل شاهد افت بیشتر قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی باشیم.

براساس این گزارش امروز قیمت پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر در بازار داخل توسط معامله گران ۴ هزار و ۸۸۰ تومان پیشنهاد می شد، حال آنکه قیمت تمام شده در بورس برای این کالا ۴ هزارو ۹۰۰ تومان است، همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ اراک هم در محدوده ۴ هزار و ۵۶۰ تومان توسط معامله گران پیشنهاد شد، قیمت تمام شده این کالا در بورس ۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.

در همین حال امروز معامله گران قیمت پلی اتیلن سنگین بادی BL3 باختر را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد دادند و از اعلام قیمت پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم خودداری کردند، به گفته معامله گران نبود این کالا در بازار داخل به دلیل عدم عرضه پتروشیمی جم یکی از دلایل عدم اعلام قیمت آن است. از سوی دیگر فعالان بازار پتروشیمی قیمت پلی اتیلن سنگین تزریقی ۲۲۰۰ ایلام را ۴ هزار و ۸۵۰ و R40 را ۵ هزار و ۶۸۰ تومان در هر کیلو عنوان کردند. همچنین قیمت V30S مارون نیز در این روز ۴ هزار و ۶۲۰ تومان در هر کیلو عنوان شده است.

رسول پناهی، مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: قیمت محصولات پلیمری در بازار داخل رو به پایین است و نگرانی از افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی هم همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر بازار با عدم کشش روبه رو است و تنها هیجانات ناشی از اعلام برخی از اخبار در خصوص مجتمع های پتروشیمی می تواند اندکی بازار را به صورت مقطعی با جنب و جوش روبه رو کند، در غیر این صورت حجم معاملات کاهش یافته و اکثر فروشندگان از ترس افت بیشتر قیمت ها محصولات خود را با قیمت هایی پایین تر پیشنهاد می دهند.

ارسال نظر