کد خبر : 29815

ضرورت ورود پتروشیمی های صادراتی به بورس

khargpetroshimi

پتروتحلیل- وجود مکانیزمی شفاف برای صادرات محصولات پتروشیمی ضروری به نظر می رسد.

امیرسامان اسفندیاری، عضو هیات مدیره کاغذسازی کاوه با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: در حال حاضر مکانیزم صادرات محصولات پتروشیمی با شک و شبهه مواجه است، اما ورود و کشف قیمت محصولات پتروشیمی صادراتی در بورس کالا می تواند ملاکی برای مشتریان صادراتی و داخلی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات پتروشیمی مراحل زیادی باید طی شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خریداران هر کدام قاعده و قانون خاص خود را دارند و مراحل صادرات نیز از درخواست مشتریان تا سفارش کالا و ... زمان زیادی می طلبد، همواره با محدودیت هایی در صادرات محصولات پتروشیمی روبه رو هستیم، اما ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا می تواند محدودیت های بازرگانی را از بین برده و سبب شفافیت در بازار صادراتی و داخلی شود.

عضو هیات مدیره کاغذسازی کاوه در ادامه با اشاره به اصلاح سیستم بهین یاب تاکید کرد: در حال حاضر پروانه های بهره برداری با واقعیت فاصله دارند؛ چرا که باید برای ثبت مصرف واحدهای تولیدی میزان مصرف برق، آب و گاز واحدها تخمین زده شود و از سوی دیگر میزان مصرف واحدهای تولیدی در شهرهای مختلف بررسی شود؛ چرا که همواره مصرف واحدهای تولیدی در شهرها متفاوت است، اما این موضوعات از سوی وزارت صعنت، معدن و تجارت نادیده گرفته می شود.

وی همچنین در ادامه افزود: علاوه بر این موراد باید به تولیدات استان ها و شهرهای کشور و همچنین نرخ بیکاری نیز به عنوان یک داده آماری برای ثبت مصرف واحدهای تولیدی نگاه شود.

وی با اشاره به اینکه کشف قیمت محصولات پتروشیمی باید در بورس کالا انجام شود، تاکید کرد: تعیین درست و منطقی قیمت محصولات پتروشیمی در شرکت ها و زیر نظر کمیته های قیمت گذاری می تواند عرضه کننده و خریداران را همواره راضی نگهدارد، از سوی دیگر به نظر می رسد نیاز به کنترل و نحوه عرضه های شرکت های پتروشیمی ضروری به نظر می رسد.

ارسال نظر