کد خبر : 29596

«شپنا» و «شبندر»؛ لیدرهای بورسی

bourse 3

پتروتحلیل- شاخص کل بورس امروز ۵۶۱ واحد رشد کرد و به رقم ۶۴،۸۳۷ واحد رسید. تاپیکو با ۹۴ واحد و شبندر با ۷۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. در بازار فرابورس هم شاخص ایفکس ۱۰ واحد صعود کرد و به رقم ۷۳۴ واحد رسید . شتران و پترول بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، امروز «شپنا» و «شبندر» با بیش از ۲۰ میلیون صف خرید در صدر پرتقاضاترین نمادهای بورسی بودند. همچنین حدود ۱٫۵ میلیون سهم «شتران» در بین سهامداران حقیقی معامله شد. در شبندر نیز حجم مبنا معامله شد؛ ۷۷ درصد فروش های این نماد توسط سهامدار حقوقی انجام شد. اما «شپنا» کم معامله بود و تنها ۱۰۲ هزار سهم آن معامله شد. «شنفت » هم تنها نماد منفی گروه، امروز پس از برگزاری مجمع و تصویب سود نقدی ۱۳۰ تومانی در قیمت ۱۰۰۰ تومان بازگشایی شد و پس از ساعتی با افت قیمت مواجه شد و مجدد وارد فاز منفی شد. «ونفت» نیز با معامله ۷ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را از آن خود کرد.

در همین حال اخباری امروز در خصوص واکنش مدیرعامل یک پالایشگاه به صدور اعلامیه نفتی منتشر شد. مدیرعامل پالایشگاه تهران به صدور دو اعلامیه متفاوت نفتی واکنش نشان داد و گفت: ما هم متوجه نشدیم چه اتفاقی رخ داده است. ناصر بابایی با بیان اینکه این اقدام پالایش و پخش برای ما هم جای سوال دارد گفت: دلیل این موضوع را باید از خود پالایش و پخش پرس و جو کنید، اما با این تفاسیر شرکت های پالایشگاهی بر مبنای صورت های قبلی خود عمل می کنند.

وی افزود: پس از ارایه اولین نامه از سوی پالایش و پخش در این مورد و در انتظار ارایه ضمائم و اعداد در نامه ای ازسازمان بورس خواستار توقف نماد شدیم اما تا کنون که این اطلاعیه لغو شده است و هنوز از علت آن مطلع نشده ایم. بابایی در خصوص تاثیرات این قبیل اقدامات ناگهانی بر سهام شرکت های پالایشی و سهامداران آن گفت: با توجه به اثر گذاری بالای این اقدامات شرکت پالایش و پخش باید در این خصوص پاسخگو باشد.

از سوی دیگر امروز در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها معاملات مثبتی را پیش رو داشتند. «پترول» با ۳۶ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه داشت و با صف خرید بسته شد. همچنین نمادهای «شیراز »، «شاملا» نیز با صف خرید بسته شدند. نماد «شفارس» در معاملات امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و توانست ۵,۷ میلیون سهم معامله شد که در نهایت با صف فروش بسته شد.

در همین حال مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: هم اکنون سه مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه، پلیمر کرمانشاه و بیستون با بیش از ٩٠ درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید هستند. علی محمد بساق زاده در گفتگو با شانا، با بیان این که هم اکنون فاز دوم پتروشیمی اروه و آمونیاک کرمانشاه با سفارش خرید تجهیزات اصلی وارد فاز تازه ای شده است، گفت: با نهایی شدن فاینانس و وام صندوق توسعه ملی می تواند شاهد تحول در این پروژه بود.

در مورد «شفن» هم مدیرعامل این شرکت گفت: در سال ٩٣ واحد متانول پتروشیمی فن آوران با ثبت رکورد جدید تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی خود، تولید داشته باشد.

ارسال نظر