کد خبر : 23939

جزئیات هم اندیشی هلدینگ خلیج فارس

photo_2015-10-16_11-36-34

پتروتحلیل- جلسه هم اندیشی هلدینگ خلیج فارس امروز در این شرکت با حضور عادل نژادسلیم، مدیرعامل هلدینگ و مدیران این شرکت، کارشناسان و جمعی از سهامداران برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل» در این جلسه، عادل نژادسلیم در پاسخ به سوالات سهامداران به نکات بسیار مهمی در خصوص خانواده هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد که در راس آنها وضعیت شرکت هایی قرار داشت که در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهند رسید، همچنین خروج ۴ شرکت پتروشیمی از زیان نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

۴ شرکت از زیان دهی خارج شدند

با توجه به سبد هلدینگ که مایع و شکننده بود، هلدینگ خلیج فارس ۶ شرکت زیان ده داشت که در حال حاضر ۴ شرکت از مرحله سخت عبور کرده و دیگر زیان ده نیستند. پیش بینی می شود یکی از شرکت های دیگر نیز امسال از مرحله زیان دهی خارج شود، اما خوزستان به دلیل نواقص طرح مشکلات ویژه دارد و از این رو با شرکتی ژاپنی برای رفع مشکلات خوزستان مذاکره شده است.

افزایش ظرفیت اسمی خانواده «فارس»

ظرفیت اسمی شرکت های پتروشیمی خانواده فارس ۶۸ درصد بود که در حال حاضر به ۷۶٫۶ درصد در سال گذشته و ۷۹ درصد در نیمه نخست امسال با وجود اورهال برخی از واحدها رسیده است، برنامه هلدینگ خلیج فارس نیز رسیدن به ۸۱ درصد ظرفیت اسمی است.

پتروشیمی ها گچساران، لردگان و ایلام به «فارس» پیوستند

خرید پترول توسط هلدینگ خلیج فارس سبب شد تا شرکت های پتروشیمی گازی گچساران، لردگان و ایلام به مجموعه هلدینگ اضافه شود، این در حالی است که پیش بینی های مثبتی از بازار پلی اتیلن در آینده وجود دارد. همچنین خوراک کراکر آمریکا سبک می شود و این موضوع سبب کاهش تولید پروپیلن خواهد شد و از این رو می توان بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن را در آینده مثبت ارزیابی کرد.

بهره برداری از بیدبلند۲ و گچساران تا ۳۶ ماه دیگر

۱۰ طرح در هلدینگ خلیج فارس در حال اجرا است که تا ۳ سال آینده تولیدات این هلدینگ را به ۵۰ میلیون تن خواهد رساند. در همین حال «بیدبلند» تنها پروژه ای است که فرمول تایید شده از وزارت نفت دریافت کرده و اگر بیدبلند راه اندازی نشود، گچساران را نیز نخواهیم داشت، برای بیدبلند ۲٫۲ میلیارد یورو فایناس تامین شده است و بودجه ۲٫۳ میلیارد یورو است و تا ۳۲ ماه دیگر فاز اول آن راه اندازی خواهد شد. تا ۳۶ ماه آینده نیز گچساران راه اندازی می شود، فاینانس این مجموعه از بانک توسعه صادرات گرفته شده است.

از سوی دیگر با توجه به خط لوله ۷۵ کیلومتری دهدشت، در حال حاضر این واحد فعال است. همچنین پتروشیمی ایلام در اولویت اول هلدینگ قرار گرفته است و برنامه ریزی برای اضافه شدن یک واحد HD در این مجتمع گرفته شده است و برای انتقال خوراک دهلران به ایلام برنامه ریزی شده است. این در حالی است که ۱۲۰ هزارتن اتیلن آریاساسول نیز به ایلام منتقل شده است. با پتروشیمی مروارید قرار دادی نیز برای تامین خوراک بسته شده است.

پیشرفت فیزیکی طرح های فارس

پیشرفت فیزیکی پروژه ها در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد است. پتروشیمی هنگام ۲۲٫۳۱ درصد، ایلام ۶۶ درصد، لردگان ۳۳ درصد، صدف ۱۵٫۵ درصد، هرمز ۶٫۶ درصد و بید بلند ۲۲ درصد در حال حاضر پیشرفت داشته اند. همچنین یکی از برج های ونیران نیز نصب شده است. در همین حال گچساران ۳۳٫۵۶ درصد، بروجن ۵ درصد و دهدشت نیز ۵ درصد پیشرفت داشته است.

بدهی یک میلیاردی بازرگانی پتروشیمی به فارس وصول شد

به گزارش «پتروتحلیل»، یک میلیادر و ۳۰۰ میلیون یورو از پول هلدینگ خلیج فارس نزد شرکت بازرگانی پتروشیمی مانده بود که پس از پی گیری های بسیار بخش عمده آن وصول شده است. همچنین ۷۲۸ میلیارد تومان اختلاف با خزانه در خصوص مطالبات پتروشیمی نوری وجود داشت که آن هم وصول شده است.

picc برند جدید بازار بازرگانی پتروشیمی

شرکت بازرگانی هلدینگ خلیج فارس از ابتدای مهرماه فروش محصولات هلدینگ خلیج فارس را آغاز کرده است.

پتروشیمی «دماوند» گران است

قیمت دماوند رقم بالایی است ولی قیمت توسط شرکت خصوصی سازی در حال بررسی است، اگر قیمت مناسب باشد قطعا هلدینگ برای خرید ورود می کند.

اختلاف زاگرس و مبین برطرف شد

زاگرس و مبین بر سر قیمت خوراک اختلاف داشتند که در حال حاضر ۱۰٫۶ سنت تعیین شده و اختلاف ها برطرف شده است.

سهام فجر و بوعلی سینا در اولویت عرضه در بورس

در حال حاضر ۱۰ درصد مبین عرضه شده است. اگر بازار روند مناسبی در پیش گیرد با توجه به تنظیم ساختار مالی بوعلی سینا، سهام آن و پتروشیمی فجر در اولویت عرضه قرار خواهند گرفت، همچنین نوری در مرحله بعدی برای عرضه سهام در بورس قرار دارد.

استقبال سرمایه گذاران خارجی از هلدینگ

هلدینگ خلیج فارس با ۱۵ شرکت نفتی مذاکره داشته است و ۴ تا از این مذاکرات به نتیجه رسیده است، همچنین در سمیناری در برلین شرایط هلدینگ خلیج فارس اعلام شد و پس از رفع تحریم ها فروش محصولات نیز به شرکت های خارجی تقویت خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته هلدینگ خلیج فارس قادر به تولید ۸۰۰ هزارتن محصول بود، اما به دلیل اقتصادی نبودن آن، این مقدار محصول تولید نشد.

پتروشیمی هایی که از افزایش اتان سود می برند

با راه اندازی فازهای پارس جنوبی، حجم اتان افزایش یافته و این موضوع می تواند مشکلات خوراک اتان را حل کند،به این ترتیب مروارید و کاویان هم راه اندازی خواهند شد، اروند و ایلام و در نهایت مبین نیز از این افزایش حجم خوراک اتان استفاده خواهند کرد.

بدهی ارزی هلدینگ خلیج فارس

هلدینگ خلیج فارس ۸۰۰ میلیون دلار بدهی ارزی دارد که متعلق به شرکت های زیرمجموعه بوده که به بندرامام آمده است، در همین حال پرداخت صورت حساب های وزارت نفت هم ریالی شده است و هلدینگ بدهی ارزی به آنها ندارد. تنها اختلاف در خصوص ۸۰۰ میلیون دلار بدهی ارزی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

خرید ۲۰۰ میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس

به گزارش «پتروتحلیل»، گر چه افت قیمت سهام، بازار پتروشیمی ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اما با این حال هلدینگ ۱۱ میلیارد دلار فروش داشته است و کمترین نوسان نیز از سال ۹۴ تا کنون با ۱۰۲۰ تا ۱۰۹۰ تومان نیز متعلق به سهام هلدینگ خلیج فارس بوده است. از مجمع پارسال تا امسال نیز ۲۰۰ میلیون سهام هلدینگ خلیج فارس خریداری شده است. در همین حال ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار از سهم هلدینگ حمایت شده است و سهام این شرکت قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد.

برنامه تبدیل متانول به پروپیلن

برای واحدهای جدید متانول تخفیف خوراک دیگر در نظر گرفته نمی شود و قیمت ها معادل ترکیه خواهدبود، این در حالی است که مذاکرات برای استفاده از متانول به عنوان خوراک مجتمعی دیگر در هلدینگ آغاز شده است. از سوی دیگر بعید به نظر می رسد که ظرفیت تولید متانول افزایش یابد. همچنین هلدینگ برای تبدیل متانول به پروپیلن نیز برنامه دارد و در جاسک و چابهار به دنبال عملیاتی کردن این برنامه هستیم.

تامین LNG

در خصوص تامین LNG به وزیر نامه نوشته شده است، همچنین در خصوص خرید سهام ایران LNG نیز پیشنهاداتی داده شده است. در همین حال ارزهای شرکت های پتروشیمی در حال فروختن از طریق مزایده و با نرخ آزاد از شهریور سال قبل است.

ارسال نظر