کد خبر : 23711

کاهش ۹ هزارتنی عرضه پتروشیمی ها در بورس

کاهش ۹ هزارتنی عرضه پتروشیمی ها در بورس

پتروتحلیل- در حالی عرضه محصولات پلیمری روز سه شنبه ۹ هزارتن نسبت به هفته قبل آن کاهش داشت که همچنان کارشناسان این بازار به نگرانی در خصوص کاهش عرضه برخی از محصولات اشاره می کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»،این در حالی است که همچنان مصرف کننده های واقعی رغبتی به خرید محصولات نشان نمی دهند، از این رو بیشتر محصولاتی مورد توجه بازار قرار می گیرد که با کاهش عرضه از سوی صنایع بالادست روبه رو است.

در همین حال در پی کاهش ۹ هزارتنی عرضه در روز سه شنبه تقاضا افزایش چشمگیری داشت، به طوری که تقاضا از ۹۴ هزار و ۸۶۰ تن در هفته قبل به ۱۱۹ هزار و ۳۳۷ تن در روز سه شنبه رسید. گریدآف ۵۱۱۰ به تنهایی در این روز ۵۳ هزارتن تقاضا داشت.

البته در این روز حجم معاملات از ۴۳ هزار و ۶۵۹ تن در هفته قبل به ۴۱ هزار و ۱۷۴ تن در روز سه شنبه رسید و به این ترتیب حدودا ۲ هزار و ۵۰۰ تن افت داشت.

این در حالی است که همچنان پلی استایرن ها بازاری ملتهب داشتند، به طوری که پلی استایرن معمولی ۱۶ درصد افزایش قیمت و ۳٫۵ برابر رشد تقاضا داشت، همچنین پلی استایرن مقاوم نیز ۱۶٫۷ درصد افزایش قیمت و ۳٫۵ برابر نیز رشد تقاضا را تجربه کرد.

گر چه سقف خرید این کالاها به ماهانه تغییر کرده است، اما کارشناسان این بازار معتقدند؛ با توجه به عرضه انحصاری و محدود این محصولات، تغییر سقف خرید نمی تواند تاثیری بر معاملات این گروه از کالاها داشته باشد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: با توجه به اینکه عرضه پلی استایرن ها بسیار محدود شده است، از سوی دیگر انحصار عرضه نیز داریم، محدودیت در ثبت سفارش می تواند از جمع آوری کالا توسط یک یا چند نفر جلوگیری کند.

به گفته موسوی تنها تغییر سقف خرید سالانه به ماهانه برای پلی استایرن ها در روز سه شنبه سبب شد تا تقاضای برای خرید این کالاها کاهش یابد، به طوری که تقاضای ۱۱ برابری پلی استایرن ها در روز سه شنبه به ۳٫۵ برابر تقلیل یافت، اما در قیمت تغییری ایجاد نشد.

التهاب پلی پروپیلن ها

در همین حال پلی پروپیلن ها هم همچنان بازاری ملتهب دارند،البته عرضه این گروه از کالاها در مقایسه با هفته قبل ۳ هزار و ۵۰۰ تن کاهش را نشان می دهد. با توجه به اینکه سقف خریدهای ماهانه به سالانه تغییر کرده و حجم عرضه ها نیز کاهش یافته است، در نتیجه شکاف بین عرضه و تقاضا افزایش یافته و به این ترتیب اکثر خریداران تلاش می کنند تا با ثبت سقف قیمت اقدام به خرید پلی پروپیلن ها کنند.

از سوی دیگر برخی از معامله گران هم به فروش خارج از بورس این محصولات با قیمت میانگین بورس اشاره می کنند و معتقدند؛ برخی از تولیدکنندگان پلی پروپیلن با سیاست کاهش عرضه توانسته اند بازار داخل و بورس را حفظ کرده و محصولات خود را با قیمت هایی در خور توجه به فروش برسانند.

البته روز سه شنبه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر هم با توجه به کمبود اتیلن در کانون توجه خریداران قرار داشت و با رقابت ۱۲۸ تومانی خریداری شد، تقاضا برای خرید این کالا دو برابر عرضه بود. ۲۰۹ شازند با رقابت ۵۰ تومانی خریداران روبه رو شد.

پلی اتیلن های ترفتالات نیز در این روز با توجه به خبر اورهال فاز ۲ تندگویان همچنان با افزایش قیمت ۸ درصدی روبه رو شدند. پتروشیمی بندرامام هم در این روز تزریقی با بسته بندی جامبو را ۱۸۰ تومان ارزان تر از پالت عرضه کرد، که به گفته کارشناسان بازار اقدام درست و منطقی ای است.

با این حال «ایکس تری» امیرکبیر با توجه به کاهش مصرف و شروع فصل پاییز با تقاضای کمتری روبه رو و به این ترتیب وارد سیستم مچینگ شد.اما ایکس تری شازند با توجه به کاهش عرضه تا مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تن با افزایش قیمت روبه رو شد، همچنین عرضه های اندک PE100 نیز سبب افزایش قیمت این کالا در روز سه شنبه شد.

در همین حال همچنان پلی اتیلن های سبک فیلم بندرامام با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، اما محصولات دیگر فیلم با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفتند. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ به طور میانین ۷ درصد و ۰۲۰ نیز ۵ درصد رشد قیمت داشتند.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در خصوص معاملات روز سه شنبه معتقد است؛ برخی از معامله گران در این روز ترجیح دادند خرید نکنند؛ چرا که از هفته های گذشته کالا در انبارهای خود ذخیره داشتند.

به گفته موسوی برخی از معامله گران هم سعی کردند با ثبت قیمت های بالا از افت نرخ ها در بازار داخل جلوگیری کنند، به این ترتیب برخی از محموله ها توسط افرادی خاص خریداری شد.

ارسال نظر