کد خبر : 23678

افزایش قیمت ماه نوامبر / اقبال ادامه دار پی وی سی

Polyvinyl-Chloride

پتروتحلیل- قیمت پی وی سی توسط فروشندگان برای ماه نوامبر با ۳۰ دلار افزایش در محدوده ۸۸۰ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس پیشنهاد شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، افزایش قیمت اتیلن و اورهال یکی از خطوط توسط فرموسا از دلایل رشد قیمت تا محدوده ۸۸۰ دلار در هر تن عنوان شده است.

در همین حال گر چه رکود گریبانگیر بازار داخل است و میزان مصرف کاهش یافته اما در هفته جاری نیز معاملات پی وی سی با رونق در بورس کالا دنبال شد، به طوری که محصولات عرضه شده در روز سه شنبه با رقابت از سوی معامله گران مورد معامله قرار گرفت و تنها جامبوی پتروشیمی اروند واردسیستم مچینگ شد.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: پتروشیمی بندرامام و اروند در این روز حجم عرضه خود را یک هزارتن کاهش داده بودند، همچنین عرضه پی وی سی غدیر نیز ۵۰۰ تن کمتر از هفته گذشته بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به این ترتیب معامله گران برای خرید پی وی سی بندرامام از ۵۱ تا ۱۲۰ تومان رقابت کردند، غدیر هم مورد توجه خریداران قرار گرفت و همچنین گریدهای ۷۰ و ۵۷ نیز با رقابت از سوی کارگزاران مواجه شد. قیمت پایه پی وی سی غدیر ۲ هزار و ۴۶۰ تومان بود و نرخ پایانی ثبت شده برای خرید این کالا توسط معامله گران ۲ هزار و ۵۵۵ تومان رقم خورد.

به گفته ایرانی، پروفیل و فیلم سازها اکثر از پی وی سی غدیر استفاده می کنند و از این رو رقابت برای این کالا در کنار کاهش عرضه آن، بیشتر از گذشته رقم خورد.

این در حالی است که در هفته های اخیر با توجه به افزایش قیمت پی وی سی، حجم صادرات مجتمع های تولیدکننده پی وی سی افزایش یافته است.

در همین حال عرضه پی وی سی آبادان به صورت سلف انجام شد، برخی از معامله گران می گویند: حجم فروش مجتمع آبادان بیش از تولید آن بوده است و از این رو هنوز موفق به تحویل عرضه های مرداد و شهریور نشده است. البته این گروه از آگاهان بازار احتمال می دهند با کاهش دمای هوا و رطوبت، حجم تولیدات در این پتروشیمی افزایش یابد.

با این حال فعالان بازار پی وی سی به کاهش مصرف به دلیل رکود در بخش ساخت و ساز اشاره می کنند و معتقدند؛ تا زمانی که پروژه های عمرانی راه اندازی نشود، رکود در بخش های مختلف صنعت از بین نخواهد رفت. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر کاهش نرخ بهره بانکی نیز به تحرک بازار کمک خواهد کرد.این گروه به حجم بالای انباشت کالا در بندرامام اشاره می کنند و می گویند: اکثر کامیون داران به دلیل رکود موجود حاضر هستند تخفیفات زیادی برای حمل محموله ها بدهند.

ارسال نظر