کد خبر : 23604

سایه سنگین اقتصاد چین بر بازار بطری ها

PET10

پتروتحلیل- معاملات محدود و روند کاهشی قیمت در بازار «پلی اتیلن ترفتالات» ادامه دارد.

به گزارش «پتروتحلیل»، خریداران «پت» در چین گزارش داده اند که به سبب نزدیکی به فصل سرما و تعطیلات ملی در این کشور معاملات در بازار این محصول در هفته گذشته محدود بوده است.

قیمت های «پت» صادراتی به سبب عدم انجام معاملات شاهد تغییر چشمگیری نبوده و در حال حاضر به صورت فوب ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن است. محدودۀ قیمتی این محصول در بازۀ پایینی بدون تغییر بوده اما در بازۀ بالایی از دو هفتۀ قبل ۲۰ دلار افزایش یافته است. قیمت های «پت» صادراتی به کره جنوبی به صورت FOB در هفته گذشته با ۱۰ دلار کاهش به ۹۱۰ تا ۹۳۰ دلار رسید.

منابع آگاه از تولیدکنندگان مختلف چینی گزارش داده اند که تقاضای کم همچنان به این بازار فشار وارد می کند. یکی از این منابع می گوید: «تقاضا بخاطر عدم ثبات قیمت های نفت خام، تضعیف اقتصاد چین و همچنین نزدیک بودن فصل پاییز کاهش یافته است. به علاوه تعطیلات ملی چین نیز بر این مسئله تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان بطور عادی به تولید خود ادامه می دهند و ما احساس می کنیم در کوتاه مدت تمایل به خرید این محصول کمتر خواهد شد.

در همین حال تولیدکنندۀ دیگری می گوید به سبب کم بودن تقاضا آن ها قیمت هایشان را در بازار صادرات و بازار داخلی کاهش داده اند و همچنین اضافه کرد: «وضعیت بازار صنایع بالا دستی هم ضعیف است. اگر تقاضا بعد از تعطیلات بیشتر نشود، ممکن است شاهد قیمت های پایین تری برای «پت» در بازارهای داخلی و بازار صادرات باشیم.»

یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی می گوید: آن ها توانسته اند قراردادهایی به صورت FOB و با قیمت ۹۱۰ تا ۹۱۵ دلار ببندند. او اضافه می کند: «امیدواریم که بعد از تعطیلات قیمت ها به ثبات برسند زیرا ما تمایل نداریم پیشنهادهایمان را پایین تر از ۹۰۰ دلار بیاوریم. برخی از مشتری های ما از حالا پیشنهادهایی با قیمت ۸۸۰ دلار در هر تن را ارائه کرده اند. در بازار داخلی چین قیمت های «پت» شاهد کاهش ۱۰۰ یوآنی در هر تن (۱۶ دلار در هر تن) در هر دو سر بازۀ قیمتی بوده است. یکی از توزیع کنندگان می گوید: «احساس می کنیم به سبب کم بودن تقاضا و عرضه کافی این محصول قیمت ها هنوز برای کاهش جا داشته باشند.»

به گزارش «پتروتحلیل»،با توجه به اینکه تقاضا علامتی از بهبودی وضعیت خود را نشان نداده است پیش بینی می شود جو بازار «پت» در کوتاه مدت کاهشی باشد. در هفته گذشته در بازار مواد خام قیمت های اسیدترفتالات خالص در چین به صورت CFR بدون تغییر و در رقم ۵۸۰ دلار در هر تن بوده اما قیمت های منواتیلن گلایکول با ۳۰ دلار کاهش به ۶۷۰ دلار در هر تن رسید.

ارسال نظر