کد خبر : 23489

طرح های جدید نفتی، گازی و پتروشیمی به زودی اعلام می شود

پتروتحلیل- وزارت نفت بزودی ده ها میلیارد دلار طرح جدید نفتی، گازی و پتروشیمی را اعلام می‌کند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این مطلب در همایش بین‌المللی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی گفت: در بخش سرمایه گذاری نفت و پتروشیمی وصول قراردادهای نفتی در دولت تصویب شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، به موضوع سفر هیئتهای مختلف خارجی به کشورمان اشاره کرد و گفت: ایران امتیازاتی دارد که اگر شرایط سیاسی و بین‌المللی مهیا باشد نشان می‌دهد که این استقبال جهانی روندی طبیعی دارد و همه علاقمندان به کار اقتصادی حتما یکی از گزینه‌های نخستشان ایران خواهد بود.

وی افزود: ایران دارای منابع سرشار طبیعی بخصوص ذخایر نفت، گاز و مواد معدنی است و موقعیت ممتاز جغرافیایی دارد که ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب جهان محسوب می‌شود.

جهانگیری تصریح کرد: در ماههای گذشته در ستاد اقتصادی به ریاست رئیس جمهوری به صورت جدی به سیاستهای پساتحریم پرداختیم و البته این سیاستها منبعث از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که جهت گیری اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم دارای دو رویکرد تکیه بر ظرفیتهای داخلی و تعامل و کار با دنیاست، گفت: براساس این دو ویژگی ما دست همه علاقمندان به کار اقتصادی در ایران را می‌فشاریم.

وی با بیان این که دستگاههای دولتی طرحهای مهمی را برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی تدارک دیده‌اند افزود: در بخش نفت و گاز که جذاب ترین بخش سرمایه گذاری محسوب می‌شود وصول قراردادهای نفتی در دولت تصویب شد و وزارت نفت بزودی دهها میلیارد دلار طرح جدید نفتی، گازی و پتروشیمی را اعلام می‌کند.

جهانگیری عنوان کرد: در دریای عمان سواحل مهمی داریم که کمتر به آن توجه کرده‌ایم و امروز یکی از اولویتهای مهم دولت، عمران سواحل مکران است و باید بنادر بزرگ در دو منطقه جاسک و چابهار ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: کشورهای علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار باید از مرحله حرف عبور کنند و اگر تاخیر کنند ما با روشهای دیگر این کار را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: به همه شرکتهای خارجی علاقمند به کار در ایران هشدار می‌دهیم که فقط با دستگاههای رسمی کار کنید و دیگر دوران این که دلالهایی راه بیفتند و بگویند که شما را به طرف ایرانی وصل می‌کنیم گذشته است، همچنین شرکتهای خارجی که از روشهای غیر شفاف در ارتباط با ایران استفاده کنند در فهرست سیاه ایران قرار خواهند گرفت.

جهانگیری با بیان این که شرکتهای خارجی باید به ایران به عنوان شریک و نه یک بازار مصرفی نگاه کنند، گفت:‌ ایران شریکی بلندمدت با جمعیت زیاد در داخل و جمعیت بیشتر در کشورهای همسایه و منطقه است، علاقه مندیم شرکتهای خارجی به سیاستهای ایران در دوران پساتحریم توجه کنند، زیرا ایران دارای ظرفیتهای فراوانی است که طرفهای خارجی می‌توانند از این ظرفیتها به خوبی استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: براساس سند چشم انداز ٢٠ ساله، ایران در سال ١۴٠۴ باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه جنوب غربی آسیا برسد، شاخصهای عملکرد اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برغم درآمدهای سرشار نفتی در ١٠ سال گذشته با هدف ترسیم شده فاصله بسیار زیادی دارد.

وی افزود: لازمه دستیابی به افزایش رفاه مردم و قدرت اقتصادی کشور در واقع دستیابی به رشد ٨ درصدی مداوم در ١٠ سال آینده است که پس از بررسیهای زیاد مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار گرفت و در سیاستهای کلی تدوین برنامه ششم توسعه اعلام شد.

جهانگیری تصریح کرد: دولت در حال تدوین الزامهای این سیاستهای کلی است و باید از سوی همه ارکان نظام مورد قبول قرار گیرد، زیرا دسترسی به این رشد نیازمند ورود و حضور قوای سه گانه و سایر ارکان نظام است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر با سیاست صحیح و علمی و اتکا به نظر نخبگان کشور پرونده هسته‌ای را با سه هدف تصویب حقوق هسته‌ای ملت، صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و لغو تحریمهای ظالمانه به پیش برد.

وی گفت: با مذاکرات بسیار فشرده، پیچیده و سخت با ۵ قدرت جهانی و اتحادیه اروپا توانستیم به توافق قابل قبول برسیم و امروز در حال برنامه ریزی برای دوران پساتحریم هستیم.

ارسال نظر