کد خبر : 23274

معاملات پتروشیمی های بورسی در امسال

پتروتحلیل- در ۶ ماه ابتدایی سال، تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۶ میلیون و پانزده هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ٨٣ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی بود.

بورس کالای ایران در ۶ ماه نخست امسال در حالی میزبان معامله کالاها و محصولات متنوع نفتی و پتروشیمی بود که این معامله ها نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد افزایش یافته بود اما از نظر ارزشی با ٢۴ درصد کاهش مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی حدود ٢,۵ میلیون تن انواع قیر به ارزش ٢٣ هزار میلیارد و هفتصد میلیون ریال، بیش از ٩۴١ هزار تن انواع مواد پلیمری به ارزش ٣۵ هزار میلیارد و هفتصدو نود و سه میلیون ریال در ۶ ماه نخست سال معامله شد.

این گزارش می افزاید: حدود ١,۶ میلیون تن وکیوم باتوم به ارزش ١١ هزار میلیارد ریال و و نهصد و سی میلیون ریال و بیش از ٣۶٧ هزار تن انواع مواد شیمیایی به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال از دیگر معامله های انجام شده در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران بودند.

همچنین ۵٢٧ هزار تن لوب کات به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال توسط مشتریان خریداری شده است و از دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی که در مدت مذکور معامله شد می‌توان به داد و ستد بیش از ١۴٢ هزار تن گوگرد به ارزش حدود ۴٣۵ هزار میلیون ریال، ٩۴٠ تن گاز آرگون به ارزش بیش از ١٣ هزار میلیون ریال ١١ هزار و هفتصد تن سلاپس واکس به ارزش بیش از ١٠۵ هزار میلیون ریال و ١٩ هزار و هفتصد و پانزده هزار تن عایق رطوبتی به ارزش ٢١٣ هزار میلیون ریال اشاره کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند که بورس کالا به دلیل ماهیت فعالیتهای خود و معامله‌های شفاف و دقیق در توسعه اقتصادی کشور و خروج از رکود دارای اهمیتی ویژه است و این بورس در به تعادل رساندن معامله ها در اوضاع اقتصادی کنونی کشور نقشی مهم را ایفا می کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله اکنون بورس کالای ایران محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران به شمار می رود.

با توجه به وجود رقابت و نیز بسترهای موجود در بورس کالا عرضه کنندگان با اطمینان اقدام به عرضه کالاها و محصولات خود می کنند و در مقابل، خریداران با توجه به نظارتها و قوانین مدون موجود با اعتماد اقدام به خرید می کنند و نظم موجود در بورس کالا با مشارکت همه فعالان تولیدی و اقتصادی کشور پدید آمده است.

ارسال نظر