کد خبر : 23240

چرا پلی پروپیلن ها در بورس با رقابت خریداری شدند؟

A (147)

پتروتحلیل-یک مصرف کننده بزرگ پلی پروپیلن در تحلیل خریدهای هفته گذشته گفت: متاسفانه تولیدکننده های پلی پروپیلن هفته گذشته با کاهش عرضه ها، در بین خریداران نگرانی ایجاد کرده و سبب شدند تا خریدها رقابتی شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر تولیدکننده های پلی پروپیلن با ذخیره کالا در انبارهایشان با توجه به کاهش فروش ها در هفته های اخیر روبه رو بوده اند، در گفت و گو با «پتروتحلیل»، خاطر نشان کرد: گر چه انبارهای این تولیدکننده ها مملو از کالا است، اما متاسفانه، کاهش عرضه ها هفته گذشته بسیاری از خریداران را نگران کرد و به این ترتیب اکثر آنها سعی کردند در رقابت محصولات خود را خریداری کنند.

این در حالی است که علاوه بر کاهش عرضه ها، بیشتر مصرف کنندگان از افزایش قیمت در آینده نیز نگران بودند و ترجیح دادند محصولات خود را با رقابت خریداری کنند.

این تولیدکننده بزرگ معتقد است؛ در ایران متاسفانه تحلیل و پیش بینی معنای خاصی ندارد؛ چرا که تولیدکننده های بزرگ سیاست های خاص خودشان را دنبال می کنند و نگرانی ای درباره صنایع پایین دست ندارند.

به گفته وی در حال حاضر اکثر صنایع پایین دست پتروشیمی ها با عدم ثبات قیمتی و کمبودهای مصنوعی روبه رو هستند و همواره مجبور می شوند تا محصولات مورد نیاز خود را با قیمت هایی گران تر خریداری کنند. این در حالی است که صنایع پایین دست به دلیل ثبت قرارداد با مشتریان خود به صورت بلندمدت مجبور هستند به تعهدات خود عمل کنند، از این رو احتمال دارد با ضرر و زیان در طول سال روبه رو شوند.

این تولیدکننده کیسه های پلی پروپیلنی به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: همواره پتروشیمی ها از نبود قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست گله مند هستند، حال آنکه در عمل علاقه ای به ثبت قراردادها ندارند و ترجیح می دهند با تغییر جهت بازار، محصولات خود را گران تر به فروش برسانند.

به گفته وی تنها زمانی قراردادهای بلندمدت صنایع تکمیلی و پایین دست می تواند به نفع صنایع پایین دست باشد که قیمت لحاظ شده در آن به صورت شناور تعیین شود.

ارسال نظر