کد خبر : 23230

بورس انرژی میزبان ۶ فرآورده نفتی

بورس انرژی در ۶ ماه نخست امسال میزبان پذیرش و عرضه ۶ محصول نفتی و پتروشیمی جدید بود، بطوری که در نیمه نخست امسال ،گازوئیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نفت کوره ٢٨٠ پالایش نفت تبریز، گاز مایع بوتان پالایش نفت کرمانشاه، حلال ۴٠٢ پالایش نفت کرمانشاه، گاز مایع شرکت ملی پخش فرآورده­ های نفتی ایران و پنتان پلاس تولیدی مجتمع پتروشیمی پارس در تابلوهای نفت و گاز پذیرش شدند.

همچنین با همکاری وزارت نفت در سه مرحله قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران، در بازار مشتقه بورس انرژی عرضه شد و از سوی مردم با استقبال مواجه شده و معامله های این اوراق بطور منظم و مطلوب در حال انجام است.

از سوی دیگر سایر حاملهای انرژی و نیروگاه­های شهدای پاکدشت (دماوند)، آبان (توبا)، سیکل ترکیبی یزد، جهرم (زرین کالای مبین) و علی آباد گلستان نیز در تابلوی برق بازار فیزیکی مورد پذیرش قرار گرفته اند.

افزایش حجم معامله های بورس انرژی

ارزش معامله های بورس انرژی ایران در ۶ ماه نخست سال ١٣٩۴ به سیزده هزار و ٨٣٢ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ارزش معاملات ٨ هزار و ٩۴۵ میلیارد ریال بود ۵۴,۶۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، در بازار فیزیکی و تا پایان شهریور ماه، ۶۵٧ هزار و ۵٢٠ تن کالا به ارزش حدود ٨,٢٩۵ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به سال قبل از نظر ارزش ۶,۴۴% رشد و از نظر حجم معاملات ۶٣.٩٣% رشد داشته است.

این گزارش می افزاید: در بازار مشتقه و در تابلوی سلف موازی استاندارد نفت کوره ، در ۶ ماهه اول امسال ٢٨٩ هزار و ٢٣٠ قرارداد با ارزشی معادل ٣,٠٣۵ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

گفتنی است که ارزش معاملات نیمه اول سال ٩٣ در این بازار، حدود ٧,٧٩٣ میلیارد ریال و حجم معاملات ۴٠١ هزار و ١٠٣ تن بوده است.

همچنین در بازار مشتقه و در تابلوی معاملات سلف موازی استاندارد برق، در نیمه اول سال جاری ٢۴٧ هزار و ٠۶٢ قرارداد با ارزشی حدود ٢,۵٠٣ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ١١٧,٣۵% رشد در ارزش و ١۶٠.٩۴% رشد در حجم قراردادها ملاحظه می­ شود.

مدیرعامل بورس انرژی پیشتر به خبرنگار شانا گفته بود: بورس انرژی ایران آمادگی دارد تا با همکاری وزارت نفت انواع فرآورده های نفتی را براساس روشهای متنوع عرضه کند.

حسینی افزوده بود: تجربه موفق عرضه نفت کوره صادراتی در رینگ بین الملل سبب شد تا تحولی نوین را در فروش فرآورده های نفتی شاهد باشیم و این دستاورد با حمایتهای مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت محقق شد و خوشبختانه دیدگاه مثبت ایشان به بورس انرژی چشم انداز مثبتی را برای آینده این بورس ترسیم کرده است.

وی با بیان این که معاونتهای امور بین الملل ، حقوقی و نیز سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران تلاش بسیاری کردند تا این عرضه به بهترین شکل انجام شود گفته بود: تعامل و همدلی میان مدیران ارشد صنعت نفت و بورس انرژی، زمینه را برای همکاریهای آتی تسهیل کرده است.

حسینی ادامه داده بود: تنوع عرضه در سبد محصولات نفتی به عنوان یک راهبرد در اولویت قرار دارد و در این مسیر، این بورس آمادگی کامل دارد تا فرآورده‌های جدید نفتی و پتروشیمیایی را مورد پذیرش قرار دهد، ضمن این‌که از نظر زیرساختهای مورد نیاز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان این که پذیرش و عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی می تواند در رونق اقتصادی کشور تاثیر بگذارد، گفته بود: عرضه فرآورده های نفتی می تواند خروج از رکود را شتاب بخشد و منافع اقتصادی مطلوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

ارسال نظر