کد خبر : 23169

«پتروشیمی ها»؛ سوده ترین مشتری های شرکت ملی گاز

پتروتحلیل- پتروشیمی ها بیشترین سود را به شرکت ملی گاز می رسانند.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان با بیان این مطلب گفت: با این حال وزارت نفت در این باره سیاست انقباضی دارد.

به گزارش روابط عمومی، سیدحسین میرافضلی در نشستی با اعضای کمیته فرهنگی و دفتر استراتژیک این مجتمع با انتقاد از سیاست های انقباضی وزارت نفت در تعیین نرخ خوراک ۱۳سنتی گفت: پتروشیمی ها تنها شش میلیارد مترمکعب از ۲۰۰میلیارد مترمکعب گاز تولیدی روزانه کشور را مصرف می کنند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که ارزش افزوده آن برای شرکت ملی گاز تا ۱۵ درصد می رسد و این مجتمع ها سوده ترین مشتری این شرکت هستند.

وی افزود: بنابراین بهترین سیاست این است که برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع پتروشیمی جذابیت ایجاد شود نه اینکه با اعمال سیاست هایی از این دست راه سرمایه گذاری در این حوزه را مسدود کنیم.

عضو هیئت مدیره پتروشیمی خراسان گفت: اگر قیمت گاز براساس لایحه ارائه شده از سوی دولت به مجلس که پیش از این به تصویب قوه مقننه هم رسیده است، تعیین شده و براساس همین مصوبه عمل شود، درآمد شرکت ملی گاز برای تحویل ۱۰درصد گاز تولیدی به پتروشیمی ها چیزی حدود ۴۵درصد خواهد بود.

میرافضلی اظهار داشت: متاسفانه باوجودی که در کشور ما صحبت از ۱۳سنت برای هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمی ها به میان می آید مشاهده می کنیم که در کشورهای همسایه ما قیمت خوراک پتروشیمی ۶سنت درنظر گرفته شده است که قیمت محصول نهایی را تا ۲۰۰دلار پایین می آورد و عملا امکان رقابت با این شرکت ها را در فروش محصولات پتروشیمی از شرکت های داخلی گرفته است.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان با بیان اینکه بیشترین اسراف انرژی در بخش گاز خانگی و نیروگاه ها صورت می گیرد گفت : بخش نیروگاهی ۵۰ میلیارد مترمکعب و بخش تجاری و خانگی۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کند که حدود ۳۰تا ۳۵ درصد هدر رفت انرژی دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تمرکز تصمیم گیران بر روی افزایش سهم خوراک پتروشیمی ها از ۳ به ۵ درصد می توان بیشترین سود را برای شرکت ملی گاز رقم زد.

مجتمع پتروشیمی خراسان در ۱۷ کیلومتری شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد که در سال ۷۵ به بهره برداری رسید.

در چند سال اخیر بیشترین تولیدات این واحد صنعتی بخصوص کریستال ملامین آن به خارج از کشور صادر شده است.

ارسال نظر