کد خبر : 22955

انتقاد به خوراک ۱۳ سنتی / درباره وجود مافیا در پتروشیمی آدرس غلط می‌دهند

khorak
پتروتحلیل-مدیرعامل پتروشیمی خراسان به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تا مرز ۱۳ سنت انتقاد کرد.
سید حسین میرافضلی در گفت و گو با «پتروتحلیل» گفت: عده‌ای درباره حیف و میل گاز در صنایع پتروشیمی و مباحثی که از مافیای گاز در این صنعت وجود دارد آدرس غلط می‌دهند.
وی در نخستین هم اندیشی مدیران انرژی و محیط زیست شرکتهای عضو هلدینگ نفت و گاز وپتروشیمی تامین (تاپیکو) که در محل این مجتمع در بجنورد برگزار می‌شد، گفت: از مجموع ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گازی که به صورت روزانه در کشور تولید می‌شود تنها ۳ درصد به خوراک پتروشیمی‌ها اختصاص یافته است با این حال ارزش افزوده‌ای که از محل این ۳ درصد در کشور ایجاد می‌شود بیش از ۱۵ درصد است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در آمد شرکت ملی گاز ایران از محل ارزش افزوده شرکتهای تولید کننده اوره و آمونیاک و متانول نزدیک به ۱۵ درصد است گفت: اگر قیمت گاز بر اساس لایحه ارائه شده از سوی دولت به مجلس که پیش از این به تصویب قوه مقننه هم رسیده است تعیین شده و بر اساس همین مصوبه عمل شود، درآمد شرکت ملی گاز برای تحویل ۱۰ درصد گاز تولید به پتروشیمی‌ها چیزی حدود ۴۵ درصد خواهد بود.
وی افزود: بنابراین بهترین سیاست این است که برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع پتروشیمی جذابیت ایجاد شود نه اینکه با اعمال سیاست‌های انقباضی راه سرمایه گذاری در این حوزه را مسدود کنیم.
میرافضلی به اشاره به موقعیت مکانی پتروشیمی خراسان و نزدیک بودن آن به مرز ترکمنستان و کشورهای عضو CIS گفت: متاسفانه با وجودی که در کشور ما صحبت از ۱۳ سنت برای هر متر مکعب گاز خوراک پتروشیمی‌ها به میان می‌آید مشاهده می‌کنیم که در کشورهای همسایه ما قیمت خوراک پتروشیمی ۶ سنت در نظر گرفته شده است که قیمت محصول نهایی را تا ۲۰۰ دلار پایین می‌آرود و عملا امکان رقابت با این شرکت‌ها را در فروش محصولات پتروشیمی از شرکتهای داخلی گرفته است.
مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد مترمکعب گاز در بخش خانگی و نیروگاهی مصرف می‌شود و همه می‌دانیم که میزان هدررفت گاز در این بخش‌ها چگونه است. بنابراین اصل هدررفت و تضییع بیت المال در این حوزه اتفاق می‌افتد نه در ۳ درصد خوراک پتروشیمی‌ها!
میر‌افضلی ادامه داد: بهتر است به جای تمرکز به خوراک گاز پتروشیمی‌ها که در مجموع فقط ۳ درصد از تولیدات گاز کشور را مصرف می‌کنند و در عوض ۱۵ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کنند روی فرهنگ سازی برای عدم اتلاف گاز در شبکه خانگی و اصلاح تجهیزات برای کنترل هدررفت گاز در نیروگاه‌ها و بخش تجاری تمرکز شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر با فرهنگ سازی در بخش نیروگاهی و خانگی تنها ۳ درصد صرفه جویی شود، کل نیاز گاز پتروشیمی‌ها تامین می‌شود واین در حالی است که باید به موضوع ارزش افزوده پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور نیز توجه شود.
وی به نقش موثر پتروشیمی‌ها در توسعه فرهنگی، اجتماعی و صنعتی و نیز سهم قابل توجه آن‌ها در ایجاد اشتغال در کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد که موضوع خوراک پتروشیمی‌ها بار دیگر در مجلس طرح شده و بر اساس مصوبه قبلی این نهاد قانونگذار عمل شود.
بر اساس این گزارش نخستین اجلاس هم اندیشی مدیران انرژی و محیط زیست شرکتهای عضو هلدینگ تاپیکو روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ماه با حضور مدیرعامل شکرت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مدیر انرژی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران شرکتهای عضو این هلدینگ در مجتمع پتروشیمی خراسان در بجنورد برگزار شد
ارسال نظر