کد خبر : 22714

«امیرکبیر»، نویدزرشیمی را در بهار تعطیل کرد

Polypropylene-Film-Benefits

پتروتحلیل- تولیدات پتروشیمی نویدزرشیمی در نیمه نخست امسال، ۱۸ هزارتن پلی پروپیلن بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، پتروشیمی نویدزرشیمی در سال جاری با توجه به مشکلات خط الفین پتروشیمی امیرکبیر در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر متوقف بوده است، به این ترتیب تولید پلی پروپیلن در ماه مرداد و شهریور در این مجتمع ۹ هزارتن به صورت ماهانه گزارش شده است.

در همین حال گزارش شده که ۵ درصد تولید پلی پروپیلن در ماه مرداد و شهریور به کشورهای دیگر صادر شده و مابقی محصولات نیز در بازار داخل به فروش رفته است.

یک مقام آگاه درباره بازار پلی پروپیلن ها به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: به نظر می رسد قیمت پلی پروپیلن ها در بازارهای جهانی ۳۰ تا ۴۰ دلار دیگر افت داشته باشد و به کف قیمتی خود برسد و پس از آن احتمالا روند نزولی قیمت متوقف شود، مگر اینکه قیمت نفت سقوط کند، از این رو بعید به نظر می رسد کاهش دوباره قیمت پلی پروپیلن ها تکرار شود.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: مجتمع های تولیدکننده پلی پروپیلن با فروش محصولات خود در بورس کالا موافق هستند و تنها با قیمت گذاری دستوری کالاها و اجبار در تعیین کف و سقف قیمتی مشکل دارند، در صورتی که قیمت ها براساس عرضه و تقاضا مشخص شود، اکثر مشکلات فعالان این حوزه مرتفع خواهد شد. از این رو جلساتی متعدد در این خصوص برگزار شده ، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم ، افزود: در حال حاضر میزان مصرف به دلیل کاهش قدرت خرید مردم افت کرده است، مثلا مصرف پلی پروپیلن های فیلم که برای بسته بندی مواد غذایی نظیر ماکارونی و ... کاربرد دارد، کاهش یافته است، از سوی دیگر صادرات نیز به کشورهایی نظیر عراق و ترکیه نسبت به سال های گذشته افت چشمگیری داشته، همچنین چین در حال تبدیل شدن به صادرکننده پلی اتیلن و پلی پروپیلن است، به همین دلیل به نظر می رسد مجتمع های پتروشیمی باید به دنبال فعال کردن بازارهای اروپایی باشند.

ارسال نظر