کد خبر : 22652

پلی پروپیلن سازها برای دوران پس از تحریم آماده می شوند

???????????????????????????????

پتروتحلیل- در کنفرانس پتروشیمی که سوم سپتامبر در استانبول ترکیه برگزار شد، مدیر بازرگانی و اجرایی شرکت پلی پروپیلن جم در خصوص آماده شدن ایران برای دوران پس از تحریم با ظرفیت های جدید سخنرانی کرد.

به گزارش «پتروتحلیل» کامبیز میرکریمی، در این کنفرانس گفت: ایران در حال آماده سازی برای دوران پس از تحریم با ظرفیت های جدید تولید در صنعت پتروشیمی است و فعالیت های خود را برای بهبود تجارت آغاز کرده است.

به گفته وی، تحریم ها توسعه بخش پتروشیمی را کند کرده و هزینه های بالاتری را به صنعت تحمیل کرده است. میرکریمی گزارش داد که ایران در حال برنامه ریزی برای افزایش سهم خود در پلی اتیلن است، از این رو ایران برنامه ریزی کرده تا ظرفیت پلی اتیلن در جهان را به میزان ۶٫۷ درصد تا سال ۲۰۲۲ افزایش دهد و احتمالا ظرفیت های جدید تولید پلی اتیلن قادر به تولید ۳ میلیون تن در سال خواهد بود.

براساس این گزارش، انتظار می رود ظرفیت های جدید تولید پلی پروپیلن در ایران تا سال ۲۰۱۷ قادر به تولید ۷۵۰ هزارتن پلی پروپیلن در سال باشد و از این رو سهم ایران در بازار پلی پروپیلن جهانی از ۲ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۲٫۳ درصد تا سال ۲۰۱۷ و ۷٫۷ درصد تا سال ۲۰۲۲ ارتقا یابد.

همچنین ایران روند رو به رشد صادرات پلی الفین را بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ پیش بینی کرده است. ایران بیش از ۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ صادرات پلی اتیلن داشته که این رقم در سال ۲۰۱۱ حدودا ۱٫۶ میلیون تن در سال بوده است.

در همین حال در سال ۲۰۱۴، مقصد صادرات اصلی ایران، چین با حدود ۱٫۳۷ میلیون تن در سال بوده، این در حالی است که کشورهای امارات متحده عربی با ۲۷۷ هزارتن ، ترکیه با ۱۷۱ هزارتن و هند با ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن در فهرست واردکنندگان محصولات ایرانی توسط چین قرار داشتند.

از سوی دیگر صادرات پلی پروپیلن ایران از ۵۵ هزارتن در سال ۲۰۱۱ به ۱۶۲ هزارتن در سال ۲۰۱۴ رسیده است که ترکیه بالاترین حجم واردات محصولات پتروشیمی به میزان ۸۲ هزارتن را دارا بوده است.

این در حالی است که ایران یکی از تامین کنندگان عمده پلی پروپیلن با توجه به مرزهای مشترک حمل و نقل ترکیه با ۲۵ درصد سهم صادرات پلی الفین است، همچنین ترکیه یکی از ۳ خریدار بزرگ پلی پروپیلن در جهان است. با این حال مشکلات حمل و نقل در مرز ایران و ترکیه با توجه به تعرفه ترجیحی چالش هایی ایجاد کرده و حجم تجارت بین دو کشور را کاهش داده است، به طوری که از سال ۲۰۱۴ عوارض گمرکی پلی اتیلن و پلی پروپیلن از ۳ درصد به ۶٫۵ درصد در ترکیه افزایش یافته است.

ارسال نظر