کد خبر : 22646

آخرین وضعیت پروژه های پتروشیمی خراسان

DSC_0484_resize

پتروتحلیل- پتروشیمی خراسان در خصوص اولویت و وضعیت پروژه‌های شرکت شفاف‌سازی کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، تولیدات پتروشیمی خراسان در ۵ ماه ابتدایی سال جاری؛ ۹ هزار و ۱۲۹ تن «اوره»، «ملامین» و «آمونیاک» بوده است.

طرح GTPP

یک منبع آگاه در شرکت پتروشیمی خراسان از تازه‌ترین طرح‌های پتروشیمی خراسان برای افزایش ظرفیت محصول‌های تولیدی و سودآوری بیشتر خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه شرکت، طرح توسعه «GTPP» که فعلا در حال مطالعه است و هدف از این پروژه تبدیل گاز طبیعی به پلی پروپیلن است. (ظرفیت محصول نهایی ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن در سال است.)

به گفته وی در این طرح مجوزهای آب و گاز اخذ شده و پیگیری مجوزهای دیگر طرح در دست اقدام است. مطالعات امکان‌سنجی پروژه به هلدینگ تاپیکو جهت اظهار نظر ارسال شده که در صورت تایید طرح، برنامه آینده شروع فرآیند اجراست.

وی با اشاره به اینکه برنامه آینده این طرح بستگی به مجوز هیات‌مدیره دارد ولی از نظر کلی پیگیری مجوزهای زیست محیطی، پروانه تاسیس و بقیه مجوزها، کلنگ‌زنی پروژه‌ و آغاز فرآیند اجرایی و پیگیری دریافت وام جزو برنامه آتی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در صورت پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز هر یک از این مراحل، حداقل ۴٫۵ سال دیگر این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و این در حالی است که نرخ بازدهی مورد انتظار همان نرخ قبلی ۲۵ درصد را پوشش می‌دهد.

طرح HRU

این منبع مطلع درباره طرح توسعه دیگر شرکت با عنوان «HRU» گفت: هدف از اجرای طرح در حال مطالعه افزایش ظرفیت واحد آمونیاک در زمینه تولید آمونیاک از گاز پرچ راکتور واحد موجود است. در این میان نتایج بررسی فنی نشان می‌دهد واحد آمونیاک تا ۱۰۳ درصد قابلیت افزایش ظرفیت دارد که در این ظرفیت طرح توجیه ندارد. البته برنامه آتی این است که از کاتالیست KM111 در راکتور آمونیاک استفاده شود که در صورت استفاده این ماده، احتمالا طرح توجیه خواهد داشت.

پروژه استریپر

پروژه طراحی و ساخت «استریپر اوره» از دیگر طرح‌های در حال اجراست که این مقام مسئول هدف از آن را جایگزینی استریپر فعلی واحد با استریپر جدید به ظرفیت ۲ هزار تن در روز دانست. پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون ۹۵ درصد و پرداخت مالی ۹۵ درصد است. استریپر و تجهیزات جانبی آن آماده حمل است، ولی تجهیزات اضافی که سفارش شده، هنوز آماده حمل نشده است.

وی با اشاره به خبر مربوط به موفقیت نصب استریپر۱۷۰ تنی واحد اوره در شرکت (با توان ظرفیت تولیدی ۲۱۰۰ تن) در شهریورماه سال‌جاری گفت: با نصب این استریپر مسیر راه یکی از چند گلوگاه برای افزایش ظرفیت تولید فراهم شد.

طرح Revamp

وی همچنین اظهار کرد: دیگر پروژه پتروشیمی خراسان طرح «Revamp» واحد اوره است که با هدف افزایش ظرفیت واحد اوره به میزان ۳۰۰ تن در روز در دست مطالعه است. گزارش امکان‌سنجی اولیه طرح تهیه و به مدیریت ارسال شده است. توافقات اولیه با استامی کربن هلند جهت فاز REVAMP STUDY و دانش فنی انجام شده ولی به دلیل تحریم در مرحله بستن قرارداد متوقف شده است و این طرح در کمیته فنی بازرگانی HOLD شده است. برنامه آینده تعیین تکلیف طرح بازیافت CO2 جهت تامین CO2 این طرح و طرح‌های HRU و تعویض کاتالیست کنورتور آمونیاک جهت تامین آمونیاک طرح است. تا زمان تعیین تکلیف این سه مورد طرح HOLD باقی می‌ماند.

طرح اسید سولفوریک و سولفات آمونیوم

این منبع مطلع با اشاره به طرح «اسید سولفوریک» و «سولفات آمونیوم» که با هدف تولید ۵۰ هزار تن اسید سولفوریک و ۳۲ هزار تن سولفات آمونیوم در سال تعریف شده است، گفت: مطالعات امکان‌سنجی طرح در دست اقدام است و اگر طرح توجیه داشته باشد به هیات‌مدیره ارسال می‌شود.

وی درباره عملکرد پتروشیمی خراسان تصریح کرد: مجموع تولید در ۵ ماه ابتدایی سال جاری با کسر مصرف ۲۴۴ هزار و ۴۵۲ تن «اوره»، «آمونیاک» و «ملامین» بوده که در برابر آن، فروش در پایان مردادماه ۲۴۷ هزار و ۵۴۲ تن انواع محصول به ارزش ۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد و ۹۶۶ میلیون ریال بوده است. (کل تولید تجمعی در ۵ ماه ابتدایی سال جاری بدون کسر مصرف، ۴۱۳ هزار و ۶۲۳ تن «اوره»، «آمونیاک» و «ملامین» بوده است. )

یادآوری می‌شود پتروشیمی خراسان با سرمایه یک‌هزار و ۷۸۹ میلیارد و ۹۱۲ میلیون ریال یک مجتمع تولیدی مواد پتروشیمیایی در زمینه تولید آمونیاک (یک‌هزار تن در روز)، کود اوره (یک‌هزار و ۵۰۰ تن در روز) و ملامین (۶۰ تن در روز) است. خوراک اصلی این مجتمع گاز طبیعی بوده و از شبکه سراسری گاز (خانگیران ) تامین می‌شود.

ارسال نظر