کد خبر : 22556

اسپانیا؛ مشتری قدیمی پتروشیمی ایران

پتروتحلیل- حضور کشورهای اروپایی مانند ایتالیا ، آلمان ، فرانسه و اسپانیا بعد از تفاهم هسته ای و قبل از اینکه تحریم ها لغو شود در ایران، نشان می دهد که آنها نمی خواهند بازار ایران را از دست بدهند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: با اسپانیا هم در بخش پتروشیمی و نفت همکاری های خوبی داشتیم و در دوره تحریم مقداری در حوزه فاینانس مشکلاتی ایجاد شد که البته مانند ایتالیا ، آلمان یا فرانسه نبود و اسپانیا مشتری پتروشیمی و نفت ایران بوده است. این مقام مسئول اظهار داشت: اسپانیا در حوزه انتقال انرژی و گاز هم شرایط مناسب و موقعیت خوبی دارد و باید شرایط جدید همکاری های اقتصادی را به سمتی هدایت کنیم که همکاری ها بنیادی باشد.

محمدحسن پیوندی افزود: امروز هم وزیر اسپانیایی با گروه بزرگی از مسئولان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کردند و آقای زنگنه همه تاکید کرده است که ایران مانند ۱۰ یا ۱۵ سال پیش نیست بلکه در دوره تحریم ها موفق شدیم زیرساخت های صنعتی خوبی ایجاد کنیم و هرگونه همکاری شرکت های خارجی از جمله اسپانیایی ها باید در حوزه زیرساخت های صنعتی و تولید کالا و خدمات باشد. وی اظهار داشت : مطلب جالبی که هیئت اسپانیایی مطرح کرد این است که ۴۳ درصد انرژی مصرفی این کشور از منابع انرژی های نو تأمین می شود و در ایران هم که با محدودیت منابع آب روبرو هستیم و حتی نیروگاه های سیکل ترکیبی هم برای تولید انرژی از آب استفاده می کنند ، نیاز است که به سمت توسعه استفاده از انرژی های نو حرکت کنیم. وی گفت: در بخشی از کشور مانند یزد ، طبس و بشرویه در ۹۰ درصد سال تابش مستقیم انرژی خورشید را داریم و شدت آفتاب زیاد است که فرصت خوبی برای تولید انرژی محسوب می شود و باید به این سمت حرکت کنیم. پیوندی اظهار داشت :‌ ایران هم با توجه به امنیت ممتازی که در خاورمیانه دارد و همچنین از کشورهای منحصربفردی نیز که در هر سه صنعت نفت گاز ، نفت و پتروشیمی ؛ همزمان توانمندی خوبی دارد ، بنابر این کشورهای خارجی تلاش می کنند حضور خوبی در بازار ایران داشته باشند. پیوندی گفت : با توجه به این موارد کشورهای زیادی به ویژه اروپایی ها خواهان حضور جدی در اقتصاد ایران هستند و باید دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هماهنگی لازم را برای استفاده بهینه از این شرایط ایجاد کنند.

ارسال نظر