کد خبر : 22313

آفریقای جنوبی در ایران پالایشگاه GTL می سازد

پتروتحلیل- امروز دور جدید مذاکرات ایران و آفریقای جنوبی برای توسعه سطح همکاری‌ها در صنایع پتروشیمی و ساخت واحدهای «جی. تی. ال» در ایران برگزار شد.

عباس شعری مقدم امروز در دیدار با خانم «تمبیسیله ماجولا» معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی در تهران با اشاره به سابقه بیش از ۵۰ ساله ایران در تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مشارکت سه شرکت آمریکایی فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی مشارکت‌های مستقیمی با شرکت‌های خارجی داشته است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی با همکاری میتسویی ژاپن شاهد رشد و توسعه صنعت در عرصه بین‌الملل بود به طوری‌که در ۱۰ سال گذشته به درجه ای از توسعه رسید که بیش از ده ها میلیون دلار سهم درآمد پتروشیمی بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی توانست با دریافت بیش از ۸ میلیارد دلار وام از منابع بین‌المللی، ظرفیت تولید این صنعت را به ۶۰ میلیون تن در سال افزایش دهد، اظهار داشت: امروز صنعت پتروشیمی با این توان ظرفیت به بخش خصوصی واگذار شده است و این شرکت اکنون نقش تصدی گری ندارد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب سازمان حاکمیتی و توسعه ای نقش رگولاتوری را ایفا می کند.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی و با استفاده از خوراک گاز طبیعی صنایع پایین دست پتروشیمی با هدف اشتغال زایی برای نسل جوان و جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز، بسترهای توسعه صنعت را فراهم می کند، تبیین کرد: به موجب این نقشه راه قصد داریم تا ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تن در سال را به سالانه ۱۸۰ میلیون تن برسانیم که دراین صورت نیازمند سرمایه گذاری شرکت های خارجی هستیم و نیز از آن استقبال می کنیم.

شعری مقدم با یادآوری اینکه تجربه حضور شرکت ساسول آفریقای جنوبی در پتروشیمی آریاساسول نمونه ای برای همکاری با شرکتهای خارجی در این صنعت است، تاکید کرد: زمینه‌های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و از هر نوع مشارکت با شرکت‌های افریقایی جنوبی استقبال می کنیم.

خانم «تمبیسیله ماجولا» هم در این نشست با وجود تحریم ها ارتباط ایران و افریقای جنوبی همچنان ادامه داشته است، گفت: آفریقای جنوبی شیوه های سیاسی و اقتصادی شما را قبول داشته و مشتاق از سر گیری این ارتباط هستیم و به دلیل جوان بودن نیروی کار افریقای جنوبی و کمبود شغل در آن کشور از ایران می خواهیم تا با انتقال تکنولوژی های تولیدی خود به افریقای جنوبی و همچنین انتقال گاز طبیعی به عنوان خوراک محصولات پتروشیمی امکان اشتغال در کشور خود را بیشتر کند.

معاون وزیر انرژی افریقای جنوبی با بیان اینکه با الگوگیری از شیوه های ایران و همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به آینده اقتصادی کشور خود خوش بین هستیم، تبیین کرد:

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ساسول در زمینه پتروشیمی فعالیت نمی کند و این شرکت به بخش خصوصی تعلق دارد، تصریح کرد: بنابراین دولت تصمیم دارد تا خود به صورت مستقیم وارد عمل شده و در این زمینه سرمایه گذاری کند و رشد اقتصادی کشور خود را در گرو رشد صنعت نفت و پتروشیمی خود می داند.

این مقام آفریقای جنوبی افزود: بر همین اساس به ایجاد همکاری بین دو کشور در زمینه پتروشیمی بسیار نیاز داریم و می خواهیم در زمینه پتروشیمی به سطح رشد و پیشرفت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برسیم. در حال حاضر عمده ترین محصول مورد نیاز آفریقای جنوبی GTL است و امکانات لازم برای توسعه این محصول در ایران را نیز داریم و در این زمینه می خواهیم در ایران سرمایه گذاری داشته باشیم حتی می توانیم محصول تولید شده در ایران را به آفریقای جنوبی صادر کنیم و در زمینه دانش و فناوری نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم بود و در این زمینه نیز هزینه خواهیم کرد.

ارسال نظر