کد خبر : 22285

پیش بینی رئیس سابق «شل» از قیمت نفت

پتروتحلیل- رئیس سابق «شل»، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام تا ۸۰ دلار در هر بشکه بالا می رود.

جان هافمایستر در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی» درباره نوسانات بازار نفت گفت: علی‌رغم رالی افزایشی آخر هفته نفت، نوسانات در یک یا دو ماه آینده ادامه پیدا می‌کند و احتمال می‌رود قیمت‌ها در ماه سپتامبر یا اکتبر دوباره کاهش یابد.

وی افزود: هرچند در ماه‌های نوامبر و دسامبر پویایی متفاوتی در بازار مشاهده خواهد شد؛ چراکه بالا نگه داشتن تولید دشوار خواهد بود.

روز جمعه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با رشد ۶٫۲۵ درصدی برابر ۲٫۶۶ دلار، با قیمت ۴۵٫۲۲ دلار در هر بشکه بسته شد. این بزرگ‌ترین جهش یک‌روزه نفت از سال ۲۰۰۹ تاکنون بود.

هافمایستر که پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت در ادامه سال تا ۷۰ یا ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد، اکنون نگران است که مازاد تولید کنونی برای پشتیبانی از اتلاف نفت با قیمت‌های فعلی کافی نباشد. به عقیده وی گنجایش بازار را نمی‌توان به آن سرعت که از هم می‌پاشد، بازسازی کرد.

وی تأکید کرد: مصرف‌کننده‌ها باید نهایت لذت را از قیمت فعلی گاز ببرند؛ چرا که دوامی نخواهد داشت! «فکر می کنم دو ماه آینده برای مصرف‌کننده‌ها بسیار خوب باشد اما بعد از آن شیب مشقت‌بار رو به بالا آغاز خواهد شد.»

حلیمه کرافت، تحلیل‌گر «آر بی سی کپیتال ماکتز» نیز روز جمعه به «سی‌ان‌بی‌سی» گفته بود که احتمال می‌دهد قیمت نفت تا پایان سال افزایش یابد اما بالا ماندنش سخت خواهد بود. او قیمت نفت را تا اواسط سه ماهه چهارم سال جاری، حدود ۵۴ دلار در هر بشکه تخمین زد.

جان هافمایستر، رئیس و بنیانگذار کنونی شرکت «Citizens for Affordable Energy» معتقد است تولید‌کنندگان نفت کسانی هستند که به راستی از وقایع بازار نفت خبر دارند و یکی از این تولیدکنندگان به او گفته است که «سیر نزولی واقعی تولید نفت در آمریکا هنوز احساس نشده، اما به زودی می‌شود.»

ارسال نظر