کد خبر : 21950

فاز دوم پتروشیمی کارون به زودی افتتاح می شود

پتروتحلیل- فاز دوم پتروشیمی کارون تاکنون ٩٧,٧ درصد پیشرفت داشته و در آستانه افتتاح قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، فاز دوم پتروشیمی کارون که نخستین تولیدکننده ایزوسیانات در خاورمیانه است به گفته قاسم مسعودی، مدیرعامل این پتروشیمی این طرح در نیمه دوم امسال به طور کامل به بهره برداری می رسد.

ایزوسیانات برای اولین بار در خاورمیانه در ایران تولید شد و برای تولید دو محصول TDI و MDI در پتروشیمی کارون به کار می‌روند. فاز یک مجتمع برای تولید محصول TDI و فاز دوم مربوط به تولید MDI و اسید نیتریک است. فاز اول در اواخر سال ۸۶ به بهره برداری رسید و فاز دوم که تامین کننده خوراک دو واحد اصلی است در نیمه دوم امسال افتتاح می شود.

به گفته مسعودی هم اکنون برای شروع به کار فاز دوم پتروشیمی کارون هیچ گونه مشکلی در زمینه خوراک وجود ندارد. ایزوسیانات‌ها در ساخت انواع فوم‌ها، اسفنج‌ها، قطعات یخچال و ... به کار برده می‌شوند TDI در تولید فوم‌های انعطاف پذیر و MDI در تولید فوم‌های سخت استفاده می‌شوند. دیگر موارد استفاده MDI در صنعت چسب، رزین پلی اتان و رزین ریخته گری و مواد عایق گرمایی است.

در حال حاضر با تولید TDI بخشی از نیاز بازار تامین می‌شود و با تولید MDI می توانیم به نیاز بازار داخل پاسخ دهیم و حتی امکان صادرات نیز فراهم می‌شود این محصولات بسیار با ارزش هستند به گونه‌ای که MDI در صنایع خودروسازی کاربرد فراوان دارد و در حال حاضر ۲۰ تا۲۵ هزار تن MDI از خارج وارد می شود.

ظرفیت تولید TDI در کارون به میزان ۴۰ هزار تن است، ظرفیت تولید MDI نیز به میزان ۴۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.

کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای اروپای غربی دانش تولید ایزوسیانات را دارند، شرکتی سوئدی که از شرکت‌های معتبر است موافقت کرد دانش فنی را وارد کشورمان کنند. درجه خلوص محصول تولیدی در شرکت کارون ۹۹.۸ است و کمترین حد خلوص ۹۹.۵ است.

نرخ بازگشت در فاز دوم پتروشیمی کارون بالای ۱۵ درصد و زمان بازگشت سرمایه پنج ساله است. اولویت برای تامین نیاز داخلی است اما در صورت امکان می توانیم محصولات کارون را صادر کنیم. در حال حاضر محصول TDI به اندازه نیاز بازار نیست اما در سه ماهه آینده به ظرفیت اسمی می رسیم و نیاز بازار را تامین می کنیم.

ارسال نظر