کد خبر : 21912

سایه نفت ارزان بر پتروشیمی ها

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از کاهش قیمت جهانی برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در بازار جهانی متاثر از کاهش قیمت جهانی نفت خام خبر داد.

احمد مهدوی با بیان اینکه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام بر روی قیمت صادراتی برخی از محصولات پتروشیمی ایران تاثیر گذار بوده است، گفت: این کاهش قیمت در برخی از محصولات پتروشیمی با خوراک نفتا و میعانات گازی تاثیر بیشتری داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه اکثر محصولات پلیمری کشور با استفاده از خوراک نفتا و یا میعانات گازی تولید و عرضه می شود، تصریح کرد: بر این اساس با کاهش قیمت جهانی نفت خام، بهای نفتا هم در بازار جهانی با کاهش قیمت روبرو شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اما این کاهش قیمت در بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی کشور که با استفاده از خوراک گاز طبیعی و اتان تولید می‌شوند، تاثیر کمتری داشته است، اظهار داشت: هم اکنون قیمت صادراتی انواع اوره، آمونیاک و برخی از محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت جهانی نفت خام، کاهش قابل توجه‌ای پیدا نکرده است.

مهدوی با بیان اینکه هم اکنون نمی‌توان اعلام کرد که به طور دقیق ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با چند درصد کاهش مواجه شده است، تاکید کرد: در برخی از محصولات پتروشیمی که با خوراک گاز تولید می‌شوند، همچون متانول هم با کاهش جزئی قیمت‌ها در بازار جهانی مواجه شده ایم.

به گزارش مهر، براساس گزارش رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ۴ ماه نخست سال جاری ایران حدود ۶.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کرده است.

در این بین، با وجود افزایش ۴ درصدی تولید و صادرات پتروشیمی ایران در سال جاری، ارزش صادرات این محصولات در سایه نفت ارزان قیمت با کاهش روبرو شده است.

در طول هفته جاری قیمت دو شاخص اصلی نفت خام در بازارهای جهانی کاهش یافت به طوری‌که بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با سقوط به کمتر از بشکه ای ۵۰ دلار حتی در سطوح ۴۸ دلار معامله شد و بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس بشکه ای کمتر از ۴۲ دلار معامله شد.

بر این اساس قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا بیشترین کاهش در طول حدود هفت سال گذشته تاکنون را تجربه می‌کند و پیش بینی کارشناسان بین‌المللی از ادامه روند کاهش بهای این شاخص قیمت گذاری جهانی نفت خام است.

در همین حال، برخی از پیش بینی موسسات بین‌المللی از احتمال کاهش قیمت جهانی نفت خام تا سطوح ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه حکایت دارد.

ارسال نظر