کد خبر : 21116

افت و خیزهای کوتاه مدت پتروشیمی ها

pvc

پتروتحلیل- روز گذشته در بازار داخل همچنان پلی اتیلن های سنگین مورد توجه بازاریان بودند، به طوری که پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ با افزایش قیمت به ۴ هزار و ۸۲۰ تومان رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین پلی اتیلن سنگین تزریقی جم نیز ۱۰۰ تومان گران تر از روز قبل پیشنهاد شد و به مرز ۵ هزار و ۶۰۰ تومان درهر کیلو رسید. پلی اتیلن سنگین F7000 مهر هم در محدوده ۴ هزار و ۶۰۰ تومان پیشنهاد شد.

البته در این روز پلی استایرن های معمولی، مقاوم و ABS نیز با افزایش قیمت روبه رو شدند که دلیل مهم آن کمبود بار در بازار داخل گزارش شده است، با توجه به اینکه خریداران در هفته های گذشته برای خرید این محموله ها در بورس کالا با تردید روبه رو بودند، از این رو حجم این کالاها در بازار داخل کاهش یافته است.

در همین حال روز گذشته در معاملات بورس تنها کالایی که مورد توجه خریداران قرار گرفت، «ایکس تری» پتروشیمی شازند بود،برخی از معامله گران به تاخیر دو روزه بارگیری این کالا اشاره می کنند. به این ترتیب عرضه ۱۲۰۰ تنی این کالا ۴ هزار و ۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه «ایکس تری» شازند ۴ هزار و ۲۶۹ تومان بود و معامله گران قیمت پایانی ۴ هزار و ۵۲۲ تومان را برای خرید آن ثبت کردند. مابقی کالاها هم با نرخ پایه معامله شده و بخشی از آنها نیز وارد سیستم مچینگ شد.

فرهاد احمدی، مدیر بخش پلاستیک پارسان پلیمر در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در حال حاضر و در بازار پتروشیمی پلی اتیلن های سنگین بادی و تزریقی به دلیل مشکلاتی در تولید و کمبود آنها در بازار داخل با استقبال از سوی معامله گران روبه رو هستند. گرید «پایپ» نیز با توجه به افزایش مصرف آن در پروژه های فاضلاب شهری و همچنین صادرات به کشورهای همسایه از سوی مصرف کنندگان مورد توجه است و در روزهای اخیر نیز با توجه به تاخیر دو روزه بارگیری با تقاضای بیشتری روبه رو شده است که احتمال می رود این تقاضا بلندمدت نباشد.

این کارشناس معتقد است؛ کاهش تولید شرکت ها به یک، سوم در ماههای اخیر رسیده است و از این رو به نظر نمی رسد که روزهای خوبی در انتظار بازار پتروشیمی باشد. وی همچنین به رکود موجود در بازار پتروشیمی اشاره کرده و می گوید: در روزهای اخیر قیمت برخی از محصولات پلیمری در بازار داخل با افزایش روبه رو شد که این موضوع به معنی رونق بازار نیست؛ چرا که مصرف و حجم معاملات کاهش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که برخی از معامله گران در بازار داخل نیز به کاهش حجم معاملات و کسادی بازار اشاره می کنند، با این حال به نظر می رسد معاملات امروز هم با صدرنشینی گریدهای خاصی که در روزهای اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته به پایان برسد.

در همین حال روز گذشته معامله گران پلی اتیلن سنگین بادی BL3 باختر را ۴ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو عنوان کردند که نسبت به روز قبل آن تغییری نداشت، همچنین قیمت MR230 مارون نیز در این روز ۵ هزار و ۳۰۰ تومان، R40 هم ۴ هزار و ۶۵۰ تومان در هر کیلو عنوان شد.

کوپلیمرهای ۴۴۰L و ۵۴۸ نیز روز گذشته توسط معامله گران به ترتیب ۴ هزار و ۹۴۰ و ۴ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد شد. همچنین پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰ ، ۵ هزار و ۵۰۰ و پلی اتیلن سبک فیلم ۱۹۰ هم ۴ هزار و ۷۲۰ تومان در هر کیلو عنوان شد.

با این حال برخی از معامله گران بازار پتروشیمی انتظار ندارند که بازار پتروشیمی با تغییرات خاصی در ماه جاری روبه رو شود، به گفته این گروه بازار پتروشیمی در حال حاضر با افت و خیز مقطعی روبه رو است و نگاهها به لغو تحریم ها دوخته شده است.

ارسال نظر