کد خبر : 21074

تعمیرات توربین نیروگاه پتروشیمی «فجر»

پتروتحلیل-تعمیرات اساسی توربین نیروگاه شرکت پتروشیمی فجر، بدون حضور شرکتهای خارجی و با بیش از ۵۸ درصد صرفه جویی انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی فجر، عملیات اجرایی تعمیرات یکی از توربین های واحد نیروگاه شماره یک این شرکت در مدت ۸۳ روز کاری و توسط کارکنان واحد تعمیرات و پیمانکاران داخلی صورت گرفت.

رئیس تعمیرات مکانیک شرکت پتروشیمی فجر و سرپرست تیم تعمیرات اساسی، ضمن اعلام این خبر، تشریح کرد: کلیه مراحل اجرایی، شامل باز کردن و تعویض قطعات، تنظیمات دقیق مکانیکال، انجام تستهای الکتریکال و همچنین مراحل مختلف راه اندازی توسط کارکنان تعمیرات و بهره برداری مجتمع و پیمانکاران داخلی گرفت.

مهندس منصور فارسی زاده همچنین افزود: حمایت فنی، تامین قطعات یدکی و رفع مشکلات پیش آمده در زمان راه اندازی از مهمترین فعالیتهای کارشناسان خارجی در انجام تعمیرات اساسی قبلی بود که برای پوشش عدم حضور آنها تلاش شد تا کلیه پارامترهای افزایش دهنده ریسک شناسایی شده و فعالیتهای اجرایی به شرطی آغاز گردد که خطر توقف فعالیتها حداقل ممکن باشد.

وی افزود: تلاش یکساله جهت بررسی سلامت و تامین ۸۱۷ نوع قطعه یدکی مورد نیاز توربین، استخراج cigoL ویژه واحد ۲۱ براساس بهترین شرایط راه اندازی در یک فرایند ۴ ماهه، تهیه سخت افزار و نوشتن برنامه مناسب جهت تجزیه و تحلیلnoitasluP که در انحصار شرکت خارجی بوده و انجام تنظیمات دقیق مکانیکال بین قطعات مختلف توربین جهت جلو گیری از بروز مشکلات هنگام راه اندازی از جمله مراحل مختلف این فرایند بود که با سرعت، ایمنی و هزینه پایین انجام شد. فارسی زاده تاکید کرد: این عملیات بدون توقف، در کمترین زمان ممکن انجام و مراحل راه اندازی نیز طی ۱۱ روزکاری با موفقیت به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اعمال دستی بیش از هزار مورد تغییر در منطق برنامه راه اندازی توربین، این برنامه در زمان راه اندازی بدون مشکل اجرا شد و نصب و تنظیمات قطعات مکانیکی به شکلی بود که هم اکنون کلیه پارامترهای فرایندی پس از راه اندازی در شرایط مطلوبی قرار دارند. سرپرست تیم تعمیرات اساسی شرکت پتروشیمی فجر خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه و ویژه ای که در انجام این فرایند صورت گرفت اجرای روشی ابداعی و فراتر از روشهای معمول شرکت سازنده برای حل نوعی مشکل بود که افزایش توان توربین از ۰۶ به ۵۰۱ مگاوات را منجر شد؛ این مشکل معمولاً در راه اندازی سایر توربینها همیشه باعث طولانی شدن زمان راه اندازی و توقفهای متعدد بود.

وی در خصوص رعایت مسائل ایمنی در این مدت اظهار کرد: علی رغم حجم بالای فعالیتها و درگیر بودن تعداد زیاد نفرات از گروههای مختلف وخصوصاً کار در ارتفاع و حمل قطعات سنگین وحساس تا وزن ۲۵ تن، هیچگونه حادثه و ناهماهنگی که منجر به آسیب دیدن تجهیزات و یا نفرات گردد به وجود نیامد. فارسی زاده در پایان با مقایسه هزینه های انجام شده برای انجام تعمیرات اساسی توسط نیروهای داخلی و شرکت خارجی تاکید کرد: هزینه های این تعمیرات نسبت به هزینه های آخرین مرتبه تعمیرات اساسی با حضور شرکت خارجی در سال ۰۹۳۱ حدود ۸ برابر کاهش داشته است که صرفه جویی قابل توجهی را نصیب شرکت کرد.

ارسال نظر