کد خبر : 21040

احداثپالایشگاه نفت سنگین در جاسک

zanganeh

پتروتحلیل- با لغو تحریم ها در اواخر یا اوایل آذرماه می توانیم شاهد رفع مشکلات فروش نفت خام باشیم.

به گزارش «پتروتحلیل»، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با حضور در برنامه " نگاه یک" با بیان این مطلب، گفت: ۷۰ میلیارد دلار طرح برای صنعت پتروشیمی مطرح شده است، همچنین احداث پالایشگاه نفت سنگین و فوق سنگین ۳۶۰ هزار بشکه‌ای در جاسک در دست احداث است که بعد از این پالایشگاه کشور نیازی به ساخت پالایشگاه دیگر ندارد.

وزیر نفت از ۵ برابر شدن تولید متانول در کشور خبر داد و گفت: برای افزایش متانول در کشور مجوزهایی نیز داده شده است، به طوری که ۲۵ میلیون اوره تولید خواهد شد که از این میزان ۱۹ میلیون تن آن بازار ندارد، بنابرین جلسه‌ای را با تولید ترتیب داده‌ایم تا در این خصوص تجدیدنظر کنند.

وی ادامه داد: اگر افزایش تولید نیز داشته باشیم، باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.

زنگنه ادامه داد: همچنین مجوز اولیه برای احداث واحد پروپلین داده شده که به همین منظور در چند نقطه کشور مکان‌یابی صورت گرفته، اما متأسفانه مشکل اصلی، شبکه گاز و دسترسی به منابع آبی است که وزارت نفت برای رفع این مشکل در غرب کشور از جمله آذربایجان، خراسان و کرمان مکان‌هایی را در نظر گرفته است که با احداث آن‌ها حدود سه میلیون تن پروپلین در کشور تولید خواهد شد که بخشی از آن از طریق فاینانس و صندوق توسعه است.

زنگنه در خصوص خوراک گازی واحدهای پتروشیمی اظهار داشت: متأسفانه اعلام برخی از رقم‌ها از جمله ۱۳ تا ۴۰ سنت شوخی به حساب می‌آید و این رقم‌ها منطقی نیست.

وزیر نفت در مورد صادرات گاز گفت: اولویت این وزارتخانه صادرات به کشورهای همسایه است. همچنین صادارت LNG را در دستور کار خود قرار داده‌ایم اما صادرات گاز اروپا به خاطر هزینه خط ترانزیت و انتقال به صرفه نیست.

وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG کشور به مصرف می‌رسد که در تلاش هستیم این میزان را به ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برسانیم تا از واردات بنزین در کشور بی‌نیاز شویم.

وزیر نفت در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی پس از لغو تحریم‌ها گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در نگاه اول ابراز علاقمندی می‌کنند تا روابط تضعیف شده را احیا کنند اما الان وضع ایران به کلی تغییر یافته است. باید در کنار سرمایه‌گذاری به فکر بازار صارداتی و با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی باشیم تا حداقل به یک برند ملی در کشور دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در این مذاکرات بیشتر تجهیزات آموزشی و انتقال تکنولوژی و توسعه روابط تجاری مدنظر قرار گرفته است. همچنین قراردادهای جدید نفتی که با ابهاماتی مواجه بوده‌اند، در تلاش هستیم تا این ابهامات را برطرف نماییم.

وی ادامه داد: قراردادهای بیع متقابل طبق قرارداده‌های گذشته مورد بازیابی و بازنگری قرار خواهد گرفت که دراین قراردادها توسعه میادین مشترک در دستور کار است تا بتوانیم پیوستگی را بین توسعه و اکتشاف ایجاد نماییم.

زنگنه گفت: طرح ان جی ال یعنی بخش شیرین‌سازی گاز و بخشی نیز خوراک پتروشیمی در طی ۷ الی ۸ سال اتفاق خواهد افتاد چرا که وزارت نفت ظرف دو سال آینده برنامه گازرسانی به ۲٫۵ میلیون نفر که از نعمت گاز در روستاها محرومند دارد که بتواند شبکه گازرسانی را گسترش دهد که در حال حاضر ۷۸ درصد از نعمت گاز بهره‌مند هستند و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر امسال ۹۸ درصد مردم تحت پوشش گازرسانی قرار بگیرند.

ارسال نظر