کد خبر : 20811

پیش بینی معاملات / عوامل اثرگذار بر توقف بازار پتروشیمی

kharid

پتروتحلیل- در حالی افت قیمت ها در بازار محصولات پلیمری ادامه دار شده است که معامله گران نسبت به مبادلات امروز هم خوشبین نیستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، روز گذشته روند نزولی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در لیست اعلامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پی گرفته شد و به این ترتیب اکثر معامله گران همچنان برای آغاز خریدهای خود دچار تردید و دودلی هستند.

این در حالی است که تغییر مرجع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر یکی از دلایل مهم بازار برای توقف معاملات بوده است، البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده که جی سی سی در ترکیب قیمت های محصولات پتروشیمی همچنان اعمال خواهد شد و در مواردی که تشخیص داده شود که قیمت جی سی سی نشریات با قیمت صادراتی فاصله دارد از قیمتهای ترکیبی استفاده می شود. با این حال اعلام مرحله به مرحله این تغییرات سبب شده تا بازار محصولات پلیمری با وقفه در خرید روبه رو شود.

در همین حال موضوع فروش خارج از بورس برخی از مجتمع های پتروشیمی هم که متاثر از نبود تقاضا در معاملات بورسی در هفته های اخیر رخ داده، به نظر برخی از کارشناسان توانسته به رکود موجود دامن بزند.

با این حال به نظر نمی رسد که امروز هم معاملات محصولات پتروشیمی چنگی به دل بزند، به طوری که اکثر معامله گران در انتظار اعمال تغییرات به صورت کامل هستند، از سوی دیگر افت قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی هم یکی دیگر از دلایلی است که معامله گران را وادار به عقب نشینی از معاملات کرده است.

سجاد جلیلی، مدیرکالایی کارگزاری آگاه در این باره به «پتروتحلیل»، گفت: رکود موجود در بازار پتروشیمی به دلیل فروش های خارج از بورس نیست، بلکه در حال حاضر وضعیت بازار سهام و صنایع هم مطلوب نیست.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه مرجع قیمت گذاری تغییر کرده، اکثر معامله گران منتظر هستند تا تکلیف قیمت محصولات پلیمری مشخص شود و قیمت ها به کف برسد. از سوی دیگر قیمت نفت در چند روز اخیر با کاهش روبه رو شده و به مرز ۴۷ دلار رسیده است و این موضوع نشان می دهد که بازار محصولات پلیمری همچنان از این افت قیمت تاثیر خواهد گرفت.

در همین حال نوسانات قیمت دلار نیز پس از توافقات هسته ای قابل توجه است؛ چرا که بازار با روندی متعادل روبه رو نیست، از این رو بازار پتروشیمی در حال حاضر با سه عامل تغییر مرجع قیمت گذاری، افت قیمت نفت و محصولات پلیمری در بازارهای جهانی و همچنین نوسانات قیمت دلار روبه رو است که سبب شده بازار به حالت انتظار فرو رود.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه افزود: به نظر می رسد این مسایل در بازار محصولات پتروشیمی سبب تداوم رکود شده و اکثر خریداران حاضر نباشند با شرایط فعلی وارد معاملات شوند.

این در حالی است که روز گذشته در لیست اعلامی قیمت های پایه، محصولات پلیمری روندی نزولی داشتند، به طوری که پلی اتیلن های سنگین تزریقی ۵۴ تومان و پلی اتیلن های سبک خطی ۶۰ تومان نسبت به دو هفته گذشته افت قیمت داشتند. همچنین پلی اتیلن های سبک فیلم و پلی اتیلن های ترفتالات هم با افت قیمت روبه رو شدند، این دو کالا به ترتیب ۱۱۴ و ۱۲۵ تومان افت داشتند.

پلی اتیلن های سنگین بادی، دورانی و فیلم نیز از ۵۲ تا ۹۰ تومان نسبت به دو هفته اخیر کاهش قیمت داشتند. پلی استایرن های انبساطی، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی، همچنین پی وی سی هم با افت قیمت روبه رو شدند. در محاسبه قیمت های پایه نرخ دلار نیز نسبت به دو هفته گذشته ۳۴ تومان ارزان تر در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر