کد خبر : 20664

راه‌اندازی مخزن جاذب کلر در «بندر امام»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام گفت: دومین مخزن جاذب کلر به همت و کوشش متخصصان توانمند داخلی در واحد تولید MTBE شرکت کیمیا بندر امام نصب و در سرویس قرار گرفت.

عباس معصومیان امروز در گفت‌وگو با فارس در ماهشهر اظهار کرد: در طراحی پیشین واحد MTBE تنها یک مخزن حاوی جاذب کلر تعبیه شده بود و با توجه به اینکه این جاذب‌ها دارای پایه آلومینا و با قطر تقریبی دو تا پنج میلی‌متر هستند، پس از جذب کلر و اشباع شدن قابل احیا نیستند.

وی افزود: به همین دلیل پس از گذشت بازه زمانی ۶ تا ۹ ماه این واحد به مدت ۶ روز برای تعویض جاذب‌های موجود در مخزن مذکور از سرویس خارج می‌شد بنابراین به منظور جلوگیری از کاهش تولید و کسب سودی پایدار، با به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه کارشناسان و متخصصان داخلی پتروشیمی کیمیا و با تلاشی بی‌وقفه عملیات طراحی، ساخت و نصب دومین مخزن جاذب کلر پایان و با موفقیت در سرویس قرار گرفت.

معصومیان خاطرنشان کرد: متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE) با فرمول شیمیایی (CH3)3COCH3 ماده‌ای است که به منظور بالا بردن عدد اکتان بنزین استفاده می‌شود و به همین دلیل یک محصول استراتژیک و بسیار مهم برای کشور عزیزمان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام با برشمردن مزایای نصب این مخزن در واحد MTBE ادامه داد: ماده اکسیژنه متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE)، از واکنش ایزوبوتیلن و متانول و در یک پروسه پیچیده و تحت کاتالیست‌ها و جاذب‌های خاص به دست می‌آید که در بین آنها جاذب‌های موجود در مخزن D-2006 این واحد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به فرآیند عملکرد جاذب‌های کلر موجود در این مخزن افزود: در مرحله دی هیدروژناسیون تولید محصول متیل ترشری بوتیل اتر( MTBE) و به منظور پیشرفت بیشتر واکنش،کلر تزریق می‌شود که لازم است این مقدار کلر تزریق شده به دلیل خورندگی بالا در ادامه فرآیند توسط جاذب‌های موجود در مخزن D-2006‌ از چرخه تولید حذف شود.

وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر واحد MTBE شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام با تولیدی معادل یک‌هزار و ۱۰۷ تن در روز در سرویس است که این میزان تولید، ۱۰۷ درصد برنامه تولید مصوب را پوشش می‌دهد و این امر موجب افزایش ۸ میلیون ‌لیتر ماده MTBE ‌در سال شده و ارزش بالایی را نصیب این شرکت می‌کند.

ارسال نظر