کد خبر : 20240

آمار سه ماهه پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان

پس از انتشار آمار سه ماهه تولید پتروشیمی مارون، پتروشیمی اصفهان و پالایش نفت اصفهان نیز اطلاعات جدیدی منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار «پتروتحلیل»، پتروشیمی اصفهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سود سهام عملکرد سال ۱۳۹۳ سهامداران شرکت (حقیقی و حقوقی) در صورت تصویب در مجمع عمومی عادی و با توجه به شرایط نقدینگی حاکم بر شرکت در دی و بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پرداخت می‌شود. در صورت‌های مالی پتروشیمی اصفهان درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت گفته شده این شرکت به منظور حفظ و افزایش توان صادراتی پایانه‌های صادراتی ماهشهر اقدام به خرید زمینی به مساحت ۲٫۶ هکتار با کاربری ذخیره سازی محصولات نفتی و پس از تسطیح و آماده‌سازی اقدام به ساخت ۱۰ مخزن با امکانات جانبی لازم برای صادرات و وادرات مواد نفتی کرده که حدودا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. همچنین درباره برنامه‌های سال ۹۴ در پتروشیمی اصفهان به مواردی همچون «اخذ مجوز بهره‌برداری واحد انیدریدفتالیک»، «اخذ مجوز بهره‌برداری طرح توسعه مخازن جنوب» و «تعیین تکلیف مطالبات فونیکس» اشاره شده، این در حالی است که سود تقسیمی هر سهم (پیشنهادی) در سال ۹۳؛ ۸۸ ریال اعلام شده است.

در همین حال امروز در بیانیه ثبت افزایش سرمایه پالایش نفت اصفهان اعلام شد: مبلغ افزایش سرمایه این شرکت از ۱۰ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال) از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده در مجموعه طرح‌های بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه افزایش یافت. شرکت اعلام کرده: با توجه به پیش‌بینی‌ها، وضعیت مالی و سودآوری شرکت با انجام افزایش سرمایه نسبت به حال (عدم انجام افزایش سرمایه) تثبیت می‌شود و در سنوات ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ بهبود می‌یابد. پیش از این پالایش نفت اصفهان دوره زمانی پرداخت سود سهام برای سهامداران حقیقی؛ یک شهریورماه تا ۲۹ اسفندماه و سهامداران حقوقی؛ یکم مهرماه تا ۲۹ اسفندماه سال جاری اعلام کرده بود.

پتروشیمی پردیس هم در اطلاعیه جداگانه‌ای درباره اطلاعات سهامداران اعلام کرده: فرم پیوست از طریق سیستم کدال در دسترس سهامداران قرار گرفته تا آن دسته از سهامدارانی که تاکنون موفق به تکمیل فرم نشده‌اند پس از تکمیل، فرم مورد نظر را برای امورسهام این شرکت ارسال کنند.

در گزارش حسابرسی شیمی بافت با سرمایه ۲۲۰ میلیارد ریال اعلام شد: در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۳ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شرکت را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌دهد.

همچنین در گزارش صورت‌های مالی نفت بهران با سرمایه ثبت شده ۹۶۰ میلیارد ریال(سرمایه ثبت نشده یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال) اظهار شده، پاسخ تائیدیه‎های درخواستی جهت دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری به مبلغ ۲۸۸ میلیارد ریال و پیش‎پرداخته‌ای جاری و سرمایه‌ای به مبلغ ۳۲۴ میلیارد‌ریال دریافت نشده است. همچنین سایر پیش‌پرداخت‌ها شامل مبلغ ۲۳۵ میلیاردریال (معادل ده میلیون دلار) پرداختی به شرکت M.E.E.L General Trading بابت خرید مواد اولیه (در قرارداد به نوع مواد اولیه اشاره نشده است) است که مفاد قرارداد توسط شرکت فوق الذکر اجرا نشده، به همین دلیل شرکت جهت تسویه وجه پرداختی اقدام به طرح دعوی در مراجع قضایی کرده اما فعلا به نتیجه نرسیده است.

حسابرس در گزارش نفت بهران تاکید کرده: وجوه حاصل از فروش صادراتی به مبلغ ۵/۷۳ میلیون دلار در سال مورد گزارش و بر خلاف رویه افشاء شده تسعیر شده است. با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال فوق الذکر، بهای فروش‌های ارزی انجام شده به نحو صحیح در حساب‌ها انعکاس نیافته است. همچنین فروش مقداری داخلی در سال مورد گزارش نسبت به سال مالی قبل حدود۵/۱۴ درصد کاهش داشته اما برگشت از فروش و تخفیف‌ها حدود۶/۹۸ درصد افزایش داشته است.

در بند پایانی گزارش حسابرس همچنین گفته شده براساس شکایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بابت گرانفروشی محصول‌ها توسط شرکت در سال‌های قبل، شرکت محکوم به پرداخت مبلغ ۱۳۴ میلیارد‌ ریال جریمه شده است. با اعتراض به حکم صادره، موضوع در مراجع قضایی در حال رسیدگی است که فعلا نتیجه آن مشخص نشده است. پیش از این نفت بهران زمانبندی پرداخت سود به سهامداران حقیقی؛ ۲۰ مهرماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۵ و سهامداران حقوقی؛ ۵ دی‌ماه سال ۹۴ تا به بعد اعلام کرده بود.

اگر چه براساس صورت‌های مالی منتشر شده سود انباشته (پایان دوره) تولیدی گاز لوله؛ ۲۰۱ میلیارد ریال و ۲۰۶ میلیون ریال اعلام شده اما در پایان مجمع عمومی عادی صاحبان سهام این شرکت، سودی تقسیم نشد.

«مارون» آمار منتشر کرد

همچنین عصر روز گذشته نفت پاسارگاد در گزارشی درباره تصمیم مجمع عمومی عادی صاحبان سهام اعلام کرد: سود تقسیمی به ازای هر سهم این شرکت ۴ هزار و ۵۰۰ ریال تصویب شد. همچنین براساس تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نیز اعضای هیئت مدیره «سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری»، «صندوق بازنشستگی کشوری» و «توسعه تجارت تامین اجتماعی» به مدت ۲ سال انتخاب شدند.

در خبر مهم دیگری که مربوط به پتروشیمی مارون بود، سید رحیم شریف موسوی، مدیرعامل این شرکت در آماری درباره عملکرد تولید و فروش پتروشیمی مارون در سه ماه منتهی به ۳۱ خردادماه سال ۹۴ گفت: میزان کل تولید یک‌میلیون و ۱۶۴ هزار و ۲۸۷ تن است که در مقابل آن ۴۶۵ هزار و ۶۱۳ تن به ارزش ۱۳ هزار و ۵۰۷ میلیارد و ۸۵۳ میلیون ریال به فروش رساند.

پتروشیمی کرمانشاه اگر چه در مجمع عمومی عادی سالانه بابت هر سهم یک‌هزار و ۶۲۲ ریال سود تقسیم کرد، در مجمع عمومی فوق العاده این شرکت نیز در خصوص افزایش سرمایه یک‍‌هزار و ۷۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی تصمیم گیری و مصوب شد.

تاریخ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی صاحبان پتروشیمی گلستان ساعت ۱۱ روز سه شنبه ۳۰ تیرماه در دفتر شرکت پتروشیمی گلستان واقع در گرگان برگزار می‌شود.

صورت‌های مالی پتروشیمی کیمیاگران سامان سبزوار قبل از مرحله بهره برداری شامل ترازنامه به تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۳ و صورتهای سود و زیان و جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور منتشر شد. همچنین صورت خلاصه سرمایه‌گذاری‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال منتشر شد. در همین حال سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با سرمایه ثبت شده ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال صورت وضعیت پورتفوی یک‌ماه منتهی به ۳۱ خردادماه (حسابرسی نشده) را اعلام کرد.

ارسال نظر