کد خبر : 20172

از وضعیت جم تا گزارش های پتروشیمی زنجان

boors2

پتروتحلیل- وضعیت پتروشیمی جم در یک سال مالی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار «پتروتحلیل»، پتروشیمی جم در گزارشی اعلام کرد: به لحاظ بنگاه‌های تجاری ایران در سال ۱۳۹۳ با رتبه ۲۷ جزو ۱۰۰ شرکت برتر کشور از منظر فروش است. فروش شرکت در سال ۱۳۹۳ از محل تولید‌ها به مبلغ ۴۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد و ۳۶۲ میلیون ریال نسبت به فروش سال ۱۳۹۲ به مبلغ ۴۵ هزار و ۱۲۶ میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال ۲٫۵ درصد افزایش داشته است. دلیل عمده و اصلی روند کاهش میزان گازهای ارسالی به مشعل‌های بیرونی مجتمع پتروشیمی جم در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ اجرای پروژه‌های بهبود و اقدامات اصلاحی بوده است. سود سهام پیشنهادی هیات‌مدیره به ازای هر سهم یک‌هزار و ۲۹۰ ریال است. پروژه‌های در دست اجرای پتروشیمی جم پروژه ABC، نصب بویلر و پروژه ساخت انبار محصول در حال اجراست. ساخت کوره گازی الفین نیز در حال بررسی فنی و جمعی آوری نقطه نظرهای مجتمع، WAX نیز اسناد مناقصه کمیسیون ارسال شده و احداث مخزن شناور در حال تهیه اسناد مناقصه است. همچنین در گزارش حسابرسی پتروشیمی جم برخی موارد به نتیجه قطعی نرسیده است که عبارتند از: الف) رفع مغایرت با شرکت‌های فرساشیمی، پلی‌پروپیلن‌جم‌ و پتروشیمی نوری (برزویه) و مغایرت با بانک تجارت موضوع بدهی اوراق مشارکت. ب) تعیین تکلیف نهایی مطالبات ارزی از شرکت پتروشیمی مهر (موضوع اختلاف حساب ناشی از زیان شرکت فوق بابت قرارداد فروش فیمابین در سنوات قبل). ج) وصول کامل مطالبات از شرکت Unicorn. د) اخذ سند مالکیت زمین‌های شرکت و حل اختلاف با شرکت آتین‌سازه مجری پروژه شهرک خلیج فارس. این در حالی است که مجمع عمومی عادی صاحبان سهام پتروشیمی جم ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۹ تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت (سالن آزادگان) برگزار می‌شود.

در گزارش حسابرسی پتروشیمی کیمیاگران سامان سبزوار که همزمان با انتشار فعالیت‌های هیات‌مدیره اعلام شده تاکید کرد: با وجود اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده لیکن با توجه به سپری شدن ۴ سال از زمان تاسیس، اقدامات صورت پذیرفته جهت فعال و عملیاتی‌کردن پروژه شرکت به نتیجه نهایی منجر نشده است. همچنین مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال از پیش پرداخت‌ها راکد و نقل از سنوات گذشته است. همچنین ۱۱ فقره از حساب‌های بانکی شرکت راکد است. در برنامه‌های آینده شرکت آمده، بعد از انعقاد قرارداد و خرید دانش فنیواحدی GTM و PVM که نیازمند سرمایه‌گذاری فاز اول پروژه ریالی و ارزی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان برآورد شده که جهت اجرای آن مستلزم آورده حداقلی ۳۰ درصدی شرکت بوده است. این امر نیازمند مشارکت با دیگر سرمایه‌گذاران و گرفتن مجوز پذیره‌نویسی از طریق سارمان بورس و اوراق بهادار میسر است که با اجرای فاز اول که زمان ۳۶ ماه برای ساخت آن در منظر گرفته شده بعد از بهره‌برداری فاز اول آن می‌توان از طریق فروش تولیدات آن که عمده متانول است نسبت به ساخت فاز دوم پروژه اقدام کرد با توجه به اجرای فاز اول حداقل نیاز مالی شرکت مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال است که می‌تواند از طریق جذب سرمایه‌گذاری جدید و با پذیره‌نویسی تامین شود.

همچنین نفت بهران در گزارش فعالیت هیات مدیره اعلام کرده: کل فروش شرکت در سال ۹۳ بیش از ۴۰۹٫۴ میلیون لیتر انواع محصول‌ها به مبلغ ۱۷۰۶۴ میلیارد ریال بوده است. صادرات در سال ۹۳ با بیش از ۷۳٫۵ میلیون دلار، ۰٫۵۲ درصد افزایش نسبت به سل قبل را نشان می‌دهد. تولید بیش از ۲۱۴٫۳ میلیون لیتر روغن پایه و ۴۲۰٫۵ میلیون لیتر انواع محصول بوده است. در برنامه سال ۹۴ نیز اعلام شده این شرکت قصد دارد بیش از ۴۷۹٫۳ میلیون لیتر انواع محصول تولید کند. همچنین بیش از ۲۰۶۲۸٫۲ میلیاد ریال انواع محصول‌ بفروشد. طرح توسعه پایانه بندری نیز در دستور شرکت قرار دارد.

امروز پتروشیمی زنجان نیز سه گزارش از زیر مجموعه‌های خود منتشر کرد که براساس آن درباره «اوره وآمونیاک پتروشیمی زنجان» آمده، به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت اصلی همه عملیات شرکت (به خصوص عملیات اجرایی احداث و ساخت پروژه اوره و آمونیاک) از تاریخ یک اصفندماه سال ۱۳۸۶ به شرکت مزبور واگذار شده اما از ابتدای تاسیس تاکنون هیچگونه فعالیتی در شرکت انجام نشده است. همچنین در گزارش حسابرس مستقل درباره «بازرگانی پتروشیمی زنجان» اعلام شده هدف اصلی از تاسیس شرکت ، انجام فعالیت‌های بازرگانی مربوط به فروش محصول‌های پس از تکمیل پروژه اوره و آمونیاک (فعالیت شرکت اصلی) بوده اما با توجه به عدم بهره برداری از پروژه یاد شده ، شرکت از بدو تاسیس تاکنون فعالیتی نداشته است. درباره «شهرک صنعتی پتروشیمی زنجان» نیز اعلام شده هدف اصلی از تاسیس شرکت عمدتا ایجاد و احداث شهرک صنعتی خصوصی جهت استقرار واحدهای پایین دستی پتروشیمی است اما به دلیل تاخیر در اخذ موافقت و مجوزهای لازم از سازمان‌ها و اداره‌های مختلف دولتی و کمبود منابع مالی لازم در سال‌های اخیر و سال جاری عملیات اجرایی فوق از پیشرفت مناسب برخوردار نیست.

امروز پتروشیمی اصفهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه در شرکت به آدرس اصفهان، کیلومتر ۵ بزرگراه آزادگان، بلوار اختصاصی پتروشیمی برگزار می‌شود.

پالایش نفت بندرعباس نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۵ روز چهار شنبه ۳۱ تیرماه در بندرعباس، جاده تازیان، شهرک مروارید، سالن سینمای فرهنگسرای الغدیر برگزار می‌شود.

در گزارش دیگری که منتشر شد، زمان مجمع عمومی صاحبان سهام پالایش نفت تبریز ۹ صبح روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه در سالن آمفی تئاتر مجتمع رفاهی و تفریحی پتروشیمی تبریز اعلام شده است. در ساعت ۱۱ نیز مجمع عمومی فوق العاده این پتروشیمی برگزار می‌شود.

ارسال نظر